Brev
sex cam
Hej. Jeg er en pige på 14 år som går på efterskole.
Jeg var engang hjemme i en weekend hvor jeg sad på xxx (en hjemmeside). der var en der begyndte at sige jeg skulle tage tøjet af osv. jeg gjorde det og han sagde jeg skulle give mig selv finger så det gjorde jeg. Han sagde vi var bollevenner nu og at vi skulle mødes og have sex. Han ville have at jeg skulle gøre alt muligt over cam igen, men det havde jeg ikke lyst til. jeg fandt ud af at han havde sendt et billede af ham, men det var ikke ham, så jeg sagde vi ikke skulle være bollevenner mere.
efter noget tid skrev han til mig igen (over skype) at han havde lagt billeder ud af mig der giver mig selv finger og af mine bryster, på nette han har truet med at sende dem til min efterskole og til min mor og far. Hvad skal jeg gøre Har sagt at jeg ville ringe til politiet, men ved ikke om de så siger det til mine forældre eller om man kan være anonym…
Gerne svar hurtigt, er rigtig ked af det og ved ikke hvad jeg skal gøre
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14
Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, du er bekymret over de trusler, den dreng har sendt til dig. Det er på ingen måde i orden, at han truer dig på den måde, og det er også ulovligt at lægge billeder på nettet af andre, hvis de ikke har givet deres tilladelse.
Desværre har han en klemme på dig, fordi han har nogle billeder af dig, som du helst ikke vil have, at andre skal se... Men det giver ham ikke ret til at true dig, og jeg synes, det er så stærkt af dig, at du har sagt fra overfor ham.
Du vil gerne vide, om dine forældre får det at vide, hvis du kontakter politiet. Jeg kan godt forstå, hvis du helst ikke vil blande dem ind i det, men jeg tænker samtidig, at det kan være rigtig godt at få støtte fra sine forældre i sådan en sag. Hvis du selv kontakter politiet, vil dine forældre få det at vide, så måske ville det alligevel (til trods for at du så skal fortælle dem om billederne) være rarere at fortælle dem det og måske få dem til at hjælpe dig med at kontakte politiet?
Jeg ved ikke, hvordan det er for dig at snakke med dine forældre om problemer, men måske kunne starte med at fortælle dem, at du har brug for deres hjælp? Og måske på forhånd forklare, hvorfor du ikke har lyst til, at de skal se billederne? For det handler jo i bund og grund ikke om, hvad der er på billederne - det handler om, at en dreng truer dig med at lægge dem ud på nettet mod din vilje. Jeg kan godt forstå, det er svært for dig at skulle fortælle dine forældre om de billeder, men sket er sket, og lige nu tænker jeg, at du har brug for hjælp og støtte, så truslerne kan stoppe.
Måske har du så stor afsky for den dreng, at du har lyst til at slette alt, hvad du har haft af kontakt med ham (og måske har du allerede gjort det), men jeg vil lige sige, at det kan være en stor hjælp for politiet, hvis du kan give dem fx hans Skype navn, mail adresse eller hvad du evt. har, som kan bruges til at finde frem til ham. Så hvis du ikke allerede har slettet det, vil jeg råde dig til at vente, til du har snakket med politiet.
Hvis du har svært ved at forestille dig, hvordan du kan fortælle dine forældre det, kan godt virke beroligende at starte med at ringe til BørneTelefonen og lige snakke det igennem med en af de søde rådgivere. Nummeret er 116 111, og hvis du helst vil være anonym, kan du sagtens det.
Jeg håber, du vil overveje at få snakket med dine forældre om det, så de kan hjælpe dig med at få stoppet den dreng, der truer dig.
Kærlig hilsen
BørneBrevkassen
Hvordan er dit digitale fællesskab?
Når man skriver sammen online, kan tonen hurtigt blive grovere, og vi kan nemt misforstå hinanden. Det kan være fordi, vi ikke kan se andres reaktioner, og derfor ikke opdager, at de måske er blevet kede af det.
Er du blevet mobbet, holdt udenfor eller talt grimt til på nettet, er det ikke okay. Og der er heldigvis en masse voksne, som skal hjælpe dig med at få det stoppet, så du kan få det bedre.
Klik dig videre her og få gode råd til dit digitale liv og fællesskab!