Kære pige på 11 snart 12.

Hvor er det godt, at du skriver ind, når du stadig tænker meget på din og din venindes oplevelse på ome.tv. Det lyder ubehageligt, at der er en masse drenge, der har bedt dig om at gøre ubehagelige ting. Godt at du lyttede til dig selv, og lod være med at gøre noget, som du ikke har lyst til.

Vi har talt med mange børn og unge, der har været nysgerrige på forskellige ting online, som de har eksperimenteret med. Og det er bare helt okay at være nysgerrig, at eksperimentere og undersøge, hvad der foregår forskellige steder online. Det kan nemlig være spændende. Men når man gør det, kan man nogle gange opleve eller se ting, der gør en forskrækket, eller som er ubehagelige, og som man tænker meget på.

I har ikke gjort noget forkert. Det lyder som om, at I har været opmærksomme på at passe godt på jer selv, og også har vidst, at nogle unge og voksne bruger ome.tv på nogle måder, der tilfredsstiller dem seksuelt. De synes, at det er rart, at der er nogle der kigger på dem. Der er desværre også nogen, der gerne vil se unge piger eller drenge, og som er interesserede i at få andre til at gøre ting for dem. Også selvom det ikke er okay. De ved godt, at det de gør, ikke er okay! Så nogle gange kan folk der gør sådan, finde på at sige ting som skal få unge til ikke at fortælle, hvad de har oplevet. Så de forskrækker dem, eller truer dem. Derfor er det en god idé, at man passer godt på sig selv, og siger fra, når der er noget man ikke har lyst til. Det har man nemlig ret til!

Det lyder ikke som om, at I har gjort noget, som I er blevet tvunget til. Men alligevel tænker du meget over de ting, som I har oplevet. Det forstår jeg godt. Det er normalt, når man har prøvet noget nyt, især hvis det har med sex og fremmede mennesker at gøre. Du har jo også oplevet nogle grænseoverskridende fyre.

Derfor tænker jeg, at det er en god idé, at du og din veninde taler sammen om, hvad det var I oplevede, og hvordan I har haft det med det. Måske I allerede har talt om det? Jeg er sikker på, at din veninde også har haft tanker om det. Hvis I har mod på det, kan I måske også tale med en tryg voksen om det? F.eks. en forælder, en storesøster, en onkel, lærer eller noget andet? Voksne ved godt, at børn og unge ser mange ting på nettet. Så de fleste er parate til at tale om den slags på en god måde.

I kan også læse på vores hjemmeside om sociale medier, eller breve på Brevkassen eller Børn Hjælper Børn. På den måde kan I måske få endnu flere gode tips til, hvordan man kan passe på sig selv online, selvom I allerede lader til at være gode til det.

De bedste sommerhilsner, BørneTelefonen

Hvordan er dit digitale fællesskab?

Når man skriver sammen online, kan tonen hurtigt blive grovere, og vi kan nemt misforstå hinanden. Det kan være fordi, vi ikke kan se andres reaktioner, og derfor ikke opdager, at de måske er blevet kede af det.

Er du blevet mobbet, holdt udenfor eller talt grimt til på nettet, er det ikke okay. Og der er heldigvis en masse voksne, som skal hjælpe dig med at få det stoppet, så du kan få det bedre.

Klik dig videre her og få gode råd til dit digitale liv og fællesskab!

Trin for trin hjælp
Har du været udsat for ulovlig billeddeling? Få hjælp her, hvis nogen har delt et billede eller en video af dig.

Er dine private billeder blevet delt?

billeddeling

Er dine private billeder blevet delt? Eller har du selv delt billeder eller videoer?

Uanset om du selv har delt, har modtaget noget eller selv er blevet krænket, er det det vigtigt, at du reagerer.

Læs mere her og få hjælp til, hvad du kan gøre hvis du er stødt på det eller selv har været udsat for billeddeling. Du kan også få gode råd, læse andre børns breve, quizze eller se film om billeddeling.