Brev
Anmeld
Hej børnetelefon
jeg har et spørgsmål om at anmeld.
for jeg ved ikke hvad det betyder.
for i går sad mig, og min ven hos mig, og skråler på tiktok, og der kommer en live stram på at en mandfolk der hvisker sin krop, og min ven sagde at jeg skulle anmelde han.
er det rigtigt eller forkert?
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige på 11 år,
Rigtig godt spørgsmål! Hvor er det bare godt, at du skriver, når du er i tvivl om, hvad anmeld betyder og hvornår man bør gøre det.
Det er TikToks ansvar, at der ikke er videoer, der er farlige eller ubehagelige. Dem skal de fjerne.
Når man trykker anmeld sendes der en besked til TikTok om, at de skal kigge på en video.
I sidste ende  er det TikTok, der bestemmer om videoen skal ned eller ej.
Men ved at anmelde hjælper du TikTok med at fjerne de videoer, der ikke skal være der.
Det kan være en rigtig god idé at anmelde, hvis du ser noget, der ikke er rart.
Så din veninde har helt ret i, at du gerne må anmelde videoen.
Måske du er bekymret for, om manden vil vide, at du har anmeldt ham?
Det skal du ikke være. Det er nemlig helt anonymt at anmelde en video og du skal derfor ikke være bange for at anmelde.
Dem du anmelder, vil ikke vide, at det er dig.
Jeg tænker på om du og dine forældre mon taler om de ting du ser og oplever på nettet?
Jeg spørger fordi rigtig mange børn og unge, synes det kan være lidt svært at tale om.
Måske du har det på samme måde?
Problemet med at gå med det selv, er bare at der sker rigtig mange ting på sociale medier, som kan give én lidt ondt i maven.
Sådan har rigtig mange voksne det faktisk også.
Derfor er det heller ikke underligt, hvis du kan have spørgsmål og ting, du ikke helt forstår.
Jeg håber mit svar har hjulpet dig for nu. Men skulle du have andre spørgsmål ville det måske være hurtigere at tale med dine forældre næste gang. Mon du ville have mod på det?
Vi har samlet nogle gode råd til, hvordan du kan starte samtale med dine forældre. Det kan jo godt være lidt svært.
Dem finder dem her.
Kærlig hilsen BørneTelefonen