online venner bliver mere og mere ukomfetabel

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dig,

Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, at du har brug for at fortælle om din situation og dine tanker omkring den. Jeg håber derfor, at mit svar kan hjælpe dig videre.

Du fortæller, at du har sagt nej til at sende billeder af dig selv flere gange til Peter i jeres online samtale. Det viser mig, at du har lyttet til dig selv og mærket efter, hvad du har lyst til og synes er rart. Det er stærkt gjort af dig. Du har ret til at sige nej og ikke sende ham billeder af dig selv.

Når jeg læser, at han skriver “I’m going to kill myself tomorrow” til dig, så kan jeg ikke lade være med at tænke på, om han skriver det til dig, for at presse dig til at sende billederne. Fra dit brev lyder det til, at han har spurgt dig mange gange og ikke tager dit nej alvorligt. Det skal han, når du ikke har lyst.

Jeg kan godt forstå, at du er i tvivl, om du skal friende ham igen. Måske samtalerne med ham er rare og sjove og tanken om ikke at skrive med ham er lidt trist?

Det er en hel normal følelse at have, når man er venner med nogen, også online. Når man har skrevet med en person i længere tid, er det på den anden side rart at kunne sætte ansigt på den anden person. På den måde har man jo et tydeligere billede af, hvem man taler med. Men, det er vigtigt at du mærker efter inde i sig selv og ikke overskrider dine egne grænser ved at sende et billede til ham.

Hvis ikke han vil fortsætte med at skrive med dig, hvis ikke du sender et billede, så synes jeg du skal tænke godt over, om han så er det værd. Mon ikke du kan finde andre på Discord, som ikke kræver et billede af dig?

Kære du, jeg håber mit svar kan hjælpe dig videre. Du har allerede sagt nej til ham flere gange, og det er stærkt gjort. Den styrke kan du bruge igen, hvis du vælger at holde fast i dit nej. Det er du i din fulde ret til. Det er dig der har retten til at bestemme, hvem du vil dele billeder med. Det må ingen andre presse dig til.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Hvordan er dit digitale fællesskab?

Når man skriver sammen online, kan tonen hurtigt blive grovere, og vi kan nemt misforstå hinanden. Det kan være fordi, vi ikke kan se andres reaktioner, og derfor ikke opdager, at de måske er blevet kede af det.

Er du blevet mobbet, holdt udenfor eller talt grimt til på nettet, er det ikke okay. Og der er heldigvis en masse voksne, som skal hjælpe dig med at få det stoppet, så du kan få det bedre.

Klik dig videre her og få gode råd til dit digitale liv og fællesskab!

Trin for trin hjælp
Har du været udsat for ulovlig billeddeling? Få hjælp her, hvis nogen har delt et billede eller en video af dig.

Er dine private billeder blevet delt?

billeddeling

Er dine private billeder blevet delt? Eller har du selv delt billeder eller videoer?

Uanset om du selv har delt, har modtaget noget eller selv er blevet krænket, er det det vigtigt, at du reagerer.

Læs mere her og få hjælp til, hvad du kan gøre hvis du er stødt på det eller selv har været udsat for billeddeling. Du kan også få gode råd, læse andre børns breve, quizze eller se film om billeddeling.