Brev
online venner bliver mere og mere ukomfetabel
hej..
jeg har discord (har har det siden marts nu)
på dagen da jeg fik det fik jeg et par gode venner.
nu er der ham her personen jeg navngiver ham peter.
nu har han sendt er bildet af ham om hvordan han ser ud, jeg sagde noget som like, jeg har også briller owo (som er sandt)
men efter begunde han at spøge min bilder af mig.
jeg skrev nej fordi jeg ikke var klar og kan virkelig normalt ikke lidt at vise bilder af mig generet. men han blev ved med at spøge. så tale vi lidt om noget andet som like spil, og ud i det blå skrev han “im going to kill myselv torrow” og jeg var skremt! jeg skrev ting som neeeeeeeej og noooooooooooo og hvorfor.
så skrev han tinnng med at han ikke kune lide hans udsende og det var den grund. jeg skrev ting som jeg har haft den samme periode som dig fordi det har jeg osv. han talte mere om et bildet af mig og bare lige hurdigt og jeg kunne slette bag efter. jeg blev ved mede at sige nej på søde måder
men det blev bare for meget så jeg skrev en ting mere om et bildet og jeg blokere dig. han sagde derefter ting som ej det lidt eh også videre, nu har vi aftalt at jeg friender ham igen når jeg er klar til at sende bilder af mig selv.
det jeg vil have hjælp til er hvad jeg skal gøre, eftertanken plager mig virkeligt og skal jeg gøre noget, jeg vil bare gerne have hjælp….
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dig,
Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, at du har brug for at fortælle om din situation og dine tanker omkring den. Jeg håber derfor, at mit svar kan hjælpe dig videre.
Du fortæller, at du har sagt nej til at sende billeder af dig selv flere gange til Peter i jeres online samtale. Det viser mig, at du har lyttet til dig selv og mærket efter, hvad du har lyst til og synes er rart. Det er stærkt gjort af dig. Du har ret til at sige nej og ikke sende ham billeder af dig selv.
Når jeg læser, at han skriver “I’m going to kill myself tomorrow” til dig, så kan jeg ikke lade være med at tænke på, om han skriver det til dig, for at presse dig til at sende billederne. Fra dit brev lyder det til, at han har spurgt dig mange gange og ikke tager dit nej alvorligt. Det skal han, når du ikke har lyst.
Jeg kan godt forstå, at du er i tvivl, om du skal friende ham igen. Måske samtalerne med ham er rare og sjove og tanken om ikke at skrive med ham er lidt trist?
Det er en hel normal følelse at have, når man er venner med nogen, også online. Når man har skrevet med en person i længere tid, er det på den anden side rart at kunne sætte ansigt på den anden person. På den måde har man jo et tydeligere billede af, hvem man taler med. Men, det er vigtigt at du mærker efter inde i sig selv og ikke overskrider dine egne grænser ved at sende et billede til ham.
Hvis ikke han vil fortsætte med at skrive med dig, hvis ikke du sender et billede, så synes jeg du skal tænke godt over, om han så er det værd. Mon ikke du kan finde andre på Discord, som ikke kræver et billede af dig?
Kære du, jeg håber mit svar kan hjælpe dig videre. Du har allerede sagt nej til ham flere gange, og det er stærkt gjort. Den styrke kan du bruge igen, hvis du vælger at holde fast i dit nej. Det er du i din fulde ret til. Det er dig der har retten til at bestemme, hvem du vil dele billeder med. Det må ingen andre presse dig til.
Kærlig hilsen BørneTelefonen