Brev
Nøgenbilleder
Hej
Jeg er en pige på 14 år der har delt nøgenbilleder af mig selv.
Her kommer min historie:
Jeg fik tit at vide da jeg var minde, af mine forældre at jeg ikke måtte dele nøgenbilleder af mig selv.
Men da jeg var fyldt 13 år og havde haft en kæreste i nogle måneder (omkring 4-5) tænkte jeg at jeg ville gøre ham lidt glad. (Han er et år ældre end mig og den bedste kæreste man kunne ønske sig.)
Jeg tog så nogle billeder af mig selv hvor man kunne se mit ansigt og hvor jeg dækkede en hånd over mine brystvorter men pressede så brysterne sammen. Dem sendte jeg over Snapchat og fortsatte sådan i nogle uger.
På det tidspunkt troede jeg at snappen kun varede i 10 sekundet men senere læste jeg at en snap faktisk blev gemt. Jeg er dog ikke klar over om ens snap kun bliver gemt hvis modtageren selv gemmer dem eller om Snapchat selv gemmer dem?
Nå men siden den dag har jeg været bange for om de er havnet på nettet. Jeg stoler 100% på min kæreste som jeg nu har haft i 1,5 år, og jeg ved at han ikke vil gøre mig ondt på nogle måder selvom vi så en dag vil slå op hvis det sker.
Det der bekymre mig mest er hvis Snapchat gemmer ens snap.
Mine forældre ved ikke noget og jeg har ingen planer om at fortælle dem noget med mindre at billederne bliver offentlige. Jeg ved udemærket godt at man ikke kan slette billeder fra nettet når først de er kommet der ud
men mit spørgsmål er om i eventuelt ved om Snapchat gemmer alle billeder man sender og om hvad jeg kunne gøre for at finde ud af om de ligger der ude et sted?
Jeg har lært af mine fejl og vil aldrig gøre det igen.
MVH: den lidt bange pige
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Tak, fordi du deler din historie. Du er nemlig ikke den eneste, der har prøvet at sende nøgenbilleder. Derfor tror jeg også, der er andre, der kan have glæde af at læse dit brev.
Du skal vide, at det ikke er forbudt at sende nøgenbilleder. Men man kan desværre risikere, at de kan ende de forkerte "steder". Så man skal tænke sig godt om, før man deler billeder. Også selvom det er en ”snap”, der hurtigt forsvinder. Men som også kan tages screenshot af og gemmes. Men det lyder til, at du allerede ved det!
Husk, at det i sidste ende er det din krop og altså dig, der bestemmer, om du vil sende et nøgenbillede til din kæreste. En god ide kan dog være, at man ikke deler nøgenbilleder, hvor man kan se ansigtet. På den måde kan man passe lidt bedre på sig selv, hvis man skulle være udsat for misbrug af ens billeder.
Det, der er ulovligt, er at dele billeder af andre uden at have fået lov. Desværre findes der eksempler på folk, der alligevel kan finde på at dele billederne. Der er desværre også folk, der kan finde på at stjæle ens mobil eller logge ind på ens online-profiler og på den måde få adgang til ens billeder. Derfor er det en god ide at skifte ens koder tit.
I dit brev spørger du, om Snapchat gemmer dine billeder. Det gør app'en ikke direkte. Medmindre du gemmer billedet eller din ven/kæreste tager et skærmbillede. Men snapchat har ændret lidt på deres politik. Altså deres regler, så snapchat "ejer" faktisk ens billeder - det gør Facebook fx også.
Når det er sagt, så vil jeg dog ikke mene, at du har grund til at være bange for det ene billede. Det er nemlig kun sendt til din kæreste, og ham stoler du på. Og selvom vi hører mange kedelige historier, så er det også vigtigt, at vi fortsat kan have tillid til hinanden. Det er nemlig en vigtig ting i et forhold. Derfor synes jeg, du skal tage en snak med din kæreste, så han ved, at du tænker meget på billedet. Måske vil det kunne berolige dig, og han vil forstå, hvorfor du måske ikke har lyst til at sende flere billeder.
De bedste hilsner
BørneTelefonen