Brev
nøgen for an en gammel
hej!
har været inde på omegle og der var en mand der spurgte om jeg vil smide tøjet.
jeg ved ikke lige hvad der gik for mig men jeg sagdelige pluslig stop og jeg er 11 år og er i puberteten.
jeg lukket computeren, men gik rat hurtigt der ind igen for at snakke med nogen. da der var en der skrev at han hade savnet mig og min flotte krop.
tør ikke sige dettil mine forælder. harhelt vildt ondt i maven for vis han nu har taget billeder af mig og lagt det ud.
hvad skal jeg gører
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år
Tak for dit brev til BørneBrevkassen, hvor du fortæller om dine oplevelser på Omegle. Jeg kan godt forstå, du bliver urolig over, at der er en, som kan genkende dig derinde. Jeg ved ikke, hvor meget du ved omkring den måde, Omegle er bygget op på? Når du chatter med en person derinde, er det ikke muligt for andre at blande sig. Men selv om andre ikke kan kommentere på det, du chatter en anden om, kan andre godt følge med i det, der chattes om, og de kan også se videochat.
Det betyder, at andre kan læse det, du har skrevet i dine chat, og det betyder også, at de kan se de videochats, du har haft. Jeg tænker, det muligvis er det, der er sket for dig på Omegle, måske har du det også på fornemmelsen…?
Det er ikke til at vide, om ham der genkendte dig har taget billeder af dig i den videochat, du har haft. Alligevel kan jeg godt forstå, at alene usikkerheden og bekymringen gør, at du får ondt i maven af at tænke på det.  Derfor tænker jeg også, at det er noget, du skal have voksenhjælp til. Selv om du fortæller, at du ikke tør fortælle det til dine forældre, spekulerer jeg på, om du alligevel kan overvinde dig selv til at gøre det…?
Nogle gange kan det hjælpe, at man får talt med nogen om de bekymringer, der er i ens tanker. Jeg kan desværre ikke give dig svar på, om manden har taget billede af dig eller ej. Desværre tænker jeg også, det er svært for de voksne at finde ud af. Det er sådan, at det ikke er lovligt for voksne at have sådanne billeder af børn som dig. Derfor tænker jeg også, at det er noget, du bør betro dine forældre. Måske bliver de i tvivl om, hvad de bør gøre, lige når du fortæller det. Alligevel tænker jeg, at I sammen kan hjælpe hinanden eksempelvis med hvilke sider der er bedst for dig at chatte på, hvad tænker du om det…?
Hvis du har svært ved at fortælle dem om dine bekymringer, er det så en mulighed for dig at vise dem dit brev her fra BørneBrevkassen…?
Du er også meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 og tale med en rådgiver derinde.
Mange kærlige hilsner
BørneBrevkassen
Hvordan er dit digitale fællesskab?
Når man skriver sammen online, kan tonen hurtigt blive grovere, og vi kan nemt misforstå hinanden. Det kan være fordi, vi ikke kan se andres reaktioner, og derfor ikke opdager, at de måske er blevet kede af det.
Er du blevet mobbet, holdt udenfor eller talt grimt til på nettet, er det ikke okay. Og der er heldigvis en masse voksne, som skal hjælpe dig med at få det stoppet, så du kan få det bedre.
Klik dig videre her og få gode råd til dit digitale liv og fællesskab!