Brev
Mig der føler sig uden for fællesskabet
Kære Børnetelfon
Jeg går til håndbold og svømning og kan godt lide det og har det okay når jeg er der. Jeg elsker at se håndboldkampe med landsholdsspillere og går meget op i det
Men i klassen føler jeg mig ikke rigtig med i fællesskabet. De andre piger har tiktok og går meget op i det og jeg kan ikke se hvordan det er så spændene så de kender alle mulige tiktokere som jeg ikke kender og går hen og spørger om jeg kender dem men de ved jo godt at jeg ikke kender dem og gør det helt store ud af at jeg ikke kender dem. Og siden corona kom til Danmark er det bare blevet værre end det var før corona.
Før corona snakkede jeg meget med en dreng fra den anden klasse som også fik til håndbold og han kunne bare gøre dagen bedre end den var før en men vi Kan jo ikke snakke sammen mere pga corona
Håber du kan hjælpe mig
Hilsen håndbold elskere 🤾🤾
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige 11 år
Alle mennesker har brug for at føle sig som del af et fællesskab. Det er vigtigt at have nogen, som man føler sig tæt på, og nogen man kan have det godt sammen med.
For nogen kan det være svært at tale om, fordi man føler sig forkert og anderledes med sin følelse af at være udenfor. Derfor er det også rigtig stærkt, at du har skrevet til os.
Her på Børnetelefonen får vi rigtig mange breve, der handler om at føle sig udenfor. Det kan måske være rart for dig at vide, at det er en følelse, som rigtig mange børn får på et eller andet tidspunkt.
Der er stor forskel på at være i et fællesskab hvor I laver noget du elsker (håndbold) og så være i et fællesskab (klassen) hvor du syntes de andre laver noget du syntes er kedeligt.
Måske kan du øve dig i at se tiktok som en leg ligesom et spil ludo, som jo også bare er tidsfordriv. Måske kan du tænke at det vigtige er ikke tiktok, men samværet med vennerne fra klassen uanset hvad I laver, hvad tænker du om det?
Det kan være svært at være en del af en stor gruppe eller et fællesskab. Derfor vil jeg råde dig til at forsøge dig med at blive venner med en eller to personer i klassen først, for så kan det være at fællesskabet kommer helt af sig selv.
Jeg syntes bestemt at du skal holde fast på at lave det du elsker, for det er der du er gladest, og så kan du beslutte dig for om du vil øve dig lidt i klassens fælles interesse tiktok.
Knus og kærlig hilsen
BørneTelefonen