Brev
Kunst tyveri
Hej Børnetelefonen.
Jeg elsker at tegne og jeg har det her lille problem.
En af mine veninder har en Instagram account hvor hun oplader kunst som andre har lavet, uden at fortælle hvem der har lavet det, der står Intet om at hun ikke har lavet det, og jeg ville også tro at hun har lavet alt det kunst, hvis ikke jeg har set hende tegne i virkeligheden.
Hun har en meget anderledes kunst-stil og jeg ved ikke hvordan jeg skal fortælle hende at hun burde skrive kunstnerens navn (og spørge kunstneren om lov) før hun poster det.
Hun kan meget let blive vred og af alle ting i verdenen vil jeg ikke miste en ven fordi jeg gør noget der føles rigtigt.
Hvis hun oploadede en af mine tegninger ville jeg spørge hende om at tage den ned, men jeg kan ikke direkte tale for alle kunstnerene. Jeg har fundet en af de kunstnere som hun har “stålet” fra, og jeg har tænkt mig at skrive til hende om min veninde, sådan at min veninde selv kan se at kunstnere ikke kan lide folk der stjæler deres værker.
Men jeg tænkte at det ville være en god ide at skrive ind til jer, for at få at vide om det er en god ide.
Kærlig hilsen: pigen der gerne vil have at kunstnere respekteres.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Tak for dit brev - hvor var det bare godt tænkt, at skrive herind. Du lyder som en meget samvittighedsfuld pige, der gerne vil passe på din veninde, så hun ikke kommer i klemme.
Jeg tænker, at det er din venindes eget ansvar at sørge for, at hun kun deler ting, som hun har rettigheder til. Jeg tænker dog også, at du sagtens kan fortælle din veninde om din bekymring. Måske kan du sige, at det bekymrer dig, at hun deler andres billeder? Du kan måske samtidig forklare, at du er bange for, at hun kan komme i klemme, hvis det bliver opdaget og ikke er lovligt?
Du skriver, at din veninde let kan blive vred, men måske vil hun alligevel godt kunne forstå din bekymring? Det kan være, at du kan starte med at sige: "Jeg så at du lagde et billede op af... den kunstner kan jeg også godt lide. Jeg har hørt, at man ikke altid må dele andres billeder og kunst, uden at få lov. Har du tænkt på det?"
Kender du www.sikkerchat.dk? De ved en masse om at færdes sikkert på nettet og de har også en brevkasse. Jeg tænker på, om du og din veninde mon sammen kunne sætte jer ned og skrive et brev dertil. I kunne spørge, hvad man egentlig bør gøre på Instagram, hvis man gerne vil dele andres billeder? Så kan I få styr på hvordan reglerne er, og du undgår, at gå bag om ryggen på din veninde.
Jeg håber, at I sammen finder en løsning.
Mange tanker fra Børnetelefonen