Brev
Kom til at sende nogle billeder….
Hej
Der var en dreng der spurgte mig om venner på Snapchat.
jeg sagde ja selvom at jeg ikke kender ham.
Han tvang mig til at sende nogle billeder af mig selv som jeg ikke ville. Jeg gjorde det(Man kunne ikke se mit ansigt).
Jeg kunne se at han tog et screenshot! jeg blev så ked af det at jeg slettede ham som ven og slettede Snapchat.
Mit problem er bare at jeg har det rigtig skidt over det og jeg er meget bange!
Vil du ikke nok hjælpe mig med at komme over det?
Hilsen pigen på 14
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14,
Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, at du er ked af episoden på SnapChat, for det lyder som om, at du har følt dig tvunget til at gøre noget, som gik langt over din grænse. Og det er en rigtig ubehagelig følelse. Jeg håber, mit svar kan hjælpe dig.
Jeg ved ikke, om du går rundt og føler, at du har gjort noget helt tåbeligt, som ingen andre ville kunne finde på at gøre. Hvis du har haft det sådan, vil jeg fortælle dig, at jeg slet ikke synes, det er mærkeligt, at du er blevet SnapChat-venner med en dreng, du ikke kender, og at du er kommet til at sende nogle billeder til ham, som du nu fortryder.
Jeg kan godt forstå, at du er blevet nysgerrig på, hvordan det ville være at snappe med drengen. Han kunne jo sagtens have været en rigtig sød dreng, som havde været hyggelig at lære at kende. Du kunne ikke på forhånd vide, at han ville have dig til at sende de billeder af dig selv.
Nogle gange, når man sidder i en bestemt situation, kan det være rigtig svært at se konsekvenserne af det man kommer til at gøre. Måske kan man godt mærke, at noget ikke føles helt rigtigt, men på den anden side er man måske også nysgerrig på at finde ud af, hvad der egentlig sker, hvis man ”går videre". Det kan også være, man føler, at man ikke har noget valg – at man f.eks. bliver nødt til at sende billederne. Måske føler man sig manipuleret til at gøre det. Kan du genkende noget af det?  Jeg synes, det er så fint, at du slettede drengen på SnapChat, da han tog et sceenshot af dit billede. Du har ret hurtigt været klar over, at det var noget, du ikke ville være med til. Det er ret stærkt af dig!
Jeg spekulerer på, om du mon er nervøs over, om billedet pludselig kan finde på at dukke op et eller andet sted? Jeg forstår dit brev sådan, at du ikke kender drengen: altså, du ved ikke, hvem han er. Du har ikke set ham på din skole eller andre steder. Hvis du ikke ”kender ham” på den måde, at du aldrig har set ham før, tænker jeg, at risikoen for, at billedet pludselig dukker op er meget lille.
Det var smart af dig, at du ikke fotograferede dit ansigt, for så kommer man aldrig til at kunne kende dig på billedet. Måske hjælper det dig at tænke på, at hvis billedet skulle dukke op, så er der faktisk ikke noget, der kan kæde dig sammen med billedet.  Men det betyder selvfølgelig ikke, at man ikke kan fortryde, at man har sendt billedet, og jeg kan fortælle dig, at du slet ikke er alene om at komme til at gøre noget på SnapChat, som man kan fortryde. Læs f.eks. brevet her, som er skrevet af en pige på 15 år, som er kommet til at sende et billede af sig selv i BH til en dreng: http://www.bornetelefonen.dk/raadgivning/BorneBrevkassen/Internet%20og%20mobil/Besvarede%20breve/Question19564.aspx. Måske hjælper svaret til pigen også dig lidt? Og måske er det rart at læse, at du ikke er ”alene” om de oplevelser på nettet?
Det kan være rigtig svært at finde og mærke sin grænse på et medie som SnapChat, men en god tommelfingerregel kan være, at man ikke sender billeder, som man ikke ville vise i andre sammenhænge – til sine venner eller familie. Den regel er du måske allerede kommet frem til, men jeg ville i hvert fald lige nævne den.
Jeg håber, at mit svar har hjulpet dig, og jeg tænker på, at det også vil være rart for dig at tale med en, som er tæt på dig? Måske taler du godt med din mor? Eller måske har du en storesøster, som er god at snakke med? Det kan også være, at du har lyst til at tale med en lærer om det? Uanset hvem, du vælger at snakke med, kan det være helt lettende at komme ud med det, man går og tænker på – og måske kan du få nogle gode råd med på vejen.
Du er også meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111, som har åbent hver dag fra kl. 11-23.  Pas rigtig godt på dig selv – også på SnapChat.
De bedste hilsner BørneTelefonen