Brev
Jeg har et kæmpe stort porblem som går delvist ud over Familie.
Hej.
Jeg skriver her inde for jeg virklig har brug for hjælp! Jeg spiller et spil som hedder “Metin2” og det spiller jeg hver dag.. Nat&Dag.. Så er jeg også begyndt på at snyde der inde og jeg bliver bannet og kommer ik in på min profil mer.
Jeg begynder at græde og bliver helt vil sur , i mit hoved fortæller det mig at spillet er vigtigre end familie osv…Jeg vil gerne holde op , jeg går også til fodbold men stadig spiller jeg , jeg kan ik holde op ligsom at ryge jeg når den ene er ude begynder jeg på den nye!!
Jeg vil holde op men kan ik , jeg føller en træng til at være bedre end andre og vise at jeg også kan noget. Hvad skal jeg gøre?
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 13 år
Når jeg læser dit brev, så tænker jeg også, at du nok har brug for at komme ud af spilleuniverset i en periode. Derfor er det super godt, at du selv kan mærke, at det er blevet et problem, at du er så optaget af spillet.
Egentlig er der jo ikke noget galt med at have en hobby og gå op i noget. Men når det begynder at fylde så meget, at man spiller dag og nat og ikke kan få tankerne væk fra det, og når det samtidig påvirker ens forhold til familie, venner og livet i det hele taget, så begynder det at blive et problem. Som forhindrer en i at leve normalt. Og det kan være tegn på afhængighed...
I dit brev skriver du, at du gerne vil holde op, men at du ikke kan… Det forstår jeg virkelig godt. Og jeg ved, at mange andre har oplevet at have det sådan. Det kan være rigtig svært ikke at falde ind i den verden, som spillet foregår i, fordi det er så spændende…
Men det første skridt til at få styr på sit spilforbrug, det er at erkende, at det er ved at tage overhånd. Og det har du allerede gjort. Derfor tænker jeg også, at du er på vej til at få mere kontrol over spillet, så ikke det ender med at få kontrol over dig.
Vil dine forældre måske kunne hjælpe dig med at sætte nogle grænser for, hvor meget du skal spille? Jeg tror nemlig, at det er vigtigt for dig, at have nogen, der kan støtte dig i at ændre din vane. Og nogen som hjælper dig med at holde fast i at bruge tid på dine venner og på fodbold.
Du kunne vise dine forældre dit brev og mit svar. Det kan være en god måde at starte en snak på. Dine forældre er velkomne til at ringe til ForældreTelefonen på 35555557, hvis de har brug for rådgivning om, hvordan de bedst støtter dig.
Det kan også være, at du har mere lyst til at tale med din lærer eller en anden voksen? Du skriver, at du så gerne vil vise, at du også kan noget. Og jeg fornemmer, at du mærker, at du kan noget, når du spiller. Den voksne vil kunne hjælpe dig med at få øje på alle de andre områder, hvor du helt sikkert også kan noget. Mange unge i din alder er usikre på, om de er gode nok. Derfor kan det være rart at tale med en voksen om den usikkerhed også.
Sammen med dine forældre eller en anden voksen, kunne du måske kigge på hjemmesiden http://ludomani.dk/spiller/er-du-ung.
Her kan du læse mere om spilafhængighed. Du kan også ringe til dem og få deres råd til, hvordan du bedst kommer ud af din vane med at spille så meget. Deres telefonnummer er: 70111810.
De bedste ønsker fra BørneTelefonen