Brev
“Hygge på Snapchat”
Hey
jeg er en dreng på 13 som de sidste par dage sendt nudes til en på snap…
Vi har også live cam’et og skrev at vi gerne vil have sex med hindanden (flirt måden) men nu prøver hun at finde ud af om hun kan finde en dag…..Jeg har aldrig mødt hende i virkeligheden.
Så mit spørgsmål er vel bare:
Skal jeg stoppe med det?
Kan i også bare komme med en respons?
Plz svar hurtigt!!!
MVH ANONYM….
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej dreng på 13 år.
Jeg kan ikke bestemme for dig, om du skal stoppe med det. Men jeg kan måske give dig nogle råd, som du kan tænke over, og træffe dit valg ud fra det.
Mit ene råd er, at jeg tænker, at det kan være lidt usikkert at have sex med en, man kun kender fra de sociale medier. Man kan nemt opbygge en facade igennem de sociale medier, som ikke stemmer overens med den man er i virkeligheden. Man kan også hurtigt komme til at skrive en masse ting, som man godt kan lide og har lyst til.
Det kan ofte være forskellige fantasier og i dit tilfælde sexfantasier. Men der er stor forskel på fantasi og virkelighed. Så mange ting man tænker kunne være spændende og frækt, er nødvendigvis ikke noget man har lyst til i virkeligheden.
Jeg synes helt klart, at du skal overveje, om du har lyst til, at det her skal blive til virkelighed eller ej.
Den respons du kan give pigen, kan være rigtig mange ting. Du kan f.eks. skrive, at du hellere vil mødes med hende og lære hende at kende først, uden at I har sex. Du kan også skrive, at det har været rigtig sjovt at chatte med hende, men at du har ikke lyst til, at I tager skridtet videre.
Du er stadig kun 13 år og der vil komme en masse muligheder for dig, hvor nogle af dine sexfantasier nok skal blive til virkelighed. Hvis du altså har lyst til, at de skal blive til virkelighed. Men de behøver bestemt ikke at blive til virkelighed, når man er 13 år.
Der er masser af tid. Det er oftest rart og trygt, at udleve sine fantasier med én, man rent faktisk kender og har følelser for.
Jeg kan godt forstå, at det kan være spændende at skrive med en, som virker til at have samme tanker og lyster. Jeg får alligevel lyst til at give dig et par ord med på vejen om, hvordan man passer på sig selv online. Det håber jeg er okay?
På BørneTelefonen hører vi fra mange børn og unge, der har sendt nudes til hinanden. Det er dog vigtigt, at huske, at når du sender billederne, vil personen have adgang til dem.
Derfor skal man tænke sig om en ekstra gang, når man sender nudes. Særligt til mennesker, du ikke har mødt i virkeligheden.
Jeg vil derfor helt klart anbefale dig, at du taler med dine forældre om, hvem du skriver med online.
Du behøver ikke fortælle, hvad I skriver om, hvis det er ubehageligt for dig.
Grunden til at jeg fortæller dig det, er fordi det kan være rigtig rart, at der er nogle voksne, der ved, hvis man skriver med fremmede. Så hvis nu, du en dag skulle opleve noget ubehageligt, at de kan passe på dig og hjælpe dig.
Måske det også kan åbne op for en snak om at mødes med hende pigen?
Det er altid en god idé, at forældre ved det, hvis man mødes med nogen, man har snakket med online. Det er også smart at mødes et offentligt sted, så der er nogen omkring dig.
Jeg håber, at du kunne bruge nogle af mine råd.
De bedste hilsner fra BørneTelefonen.