Brev
Fejl
Her på det seneste har jeg set meget porno. Så skete der det igår at jeg får af vide at der er sådan noget control, så min mor kan se hvilke hjemmesider jeg går ind på, når hun har lyst.
Skal lige siges jeg kommer fra etnisk baggrund
Hvad skal jeg gøre? Er mega bange..
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, du ikke har lyst til at din mor skal sidde og følge med i hvilke hjemmesider, du besøger. De færreste bryder sig om, at deres forældre finder ud af, de ser porno; - og har man forældre som slet ikke synes, at det er ok, så bliver det som regel endnu mere vigtigt at holde det privat...
Jeg ved ikke om I har et særligt system på jeres computer, der hedder noget med Control? Men ofte er det sådan at computeren husker de hjemmesider man har besøgt. Det er altså muligt for alle, der bruger computeren at tjekke de internetsider, der har været besøgt inden for et vist stykke tid...
Som regel er det dog ret let at slette de data igen. Det gør man i den browser (fx. Explorer, Google Crome, Firefox) som man har brugt til at være på nettet med. Typisk skal du klikke på noget i øverste højre hjørne af skærmen.
Hvis du bruger Google Crome sidder knappen efter adressefeltet (et lille ikon med 3 linjer på). Når du klikker på det ikon, kan du derefter kikke på "Historik" og derefter klikke på "ryd browserdata".
I Explorer sidder knappen også øverst til højre og ligner et lille tandhjul. Der skal du klikke på "sikkerhed" og derefter kan du slette dine browserdata (altså informationen om hvilke sider, du har besøgt.)
Jeg håber for dig, du kan finde ud af det. Ellers kan du måske spørge nogle fra din klasse til råds (du behøver jo ikke sige, hvilke sider, du gerne vil have slettet, hvis ikke du har lyst til det.) Du kan også ringe til BørneTelefonen på 116 111 og prøve at høre om rådgiveren der evt. kan guide dig igennem, mens du har ham/ hende i røret...måske kan du læse mit svar for rådgiveren.
Held og lykke med det.
Kærlig hilsen BørneTelefonen