Brev
Facebook billede
Hej…
Jeg haft mit profilbillede på facebook i en del tid, så jeg besluttede mig for at tage et nyt billede.
Jeg redigerede det, og jeg syntes det blev smadder lækkert, jeg så lidt sur ud, men you know, på en sej måde.
Jeg var glad, men da jeg så lagde det ind, var der ingen der likede det, og det var kun kommentarer der kom ind… hvorfor så sur?… ejjjj, lidt for sur… og mine forældre sagde: ejjjjj, der ser du sur ud.
Jeg gik i panik og vidst ikke om jeg skulle slette det, for det ville også være mærkeligt, men de blev ved, derfor besluttede jeg at slette.
Var det en god beslutning?
og er det for mærkeligt allerde nu at sætte et nyt profilbillede på?
jeg føler mig virkelig til grin, også bliver det mega pinligt at komme i skole, til alle de klasse kammerater der HELT SIKKERT kommer med kommentarer.
Lige nu har jeg ikke noget profilbillede, da jeg syntes det ville være mærkeligt på samme dag at skifte…
Åhhh, jeg kommer til at drømme om det!!!
Knus pigen der ALTID lægger smilende billeder op.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Tak for dit brev om dit nye profilbillede, som du nu har slettet fra din Facebookprofil. Vi ville ønske, at vi kunne give svar meget hurtigere, men der er desværre ventetid, når man skriver til brevkassen. Jeg håber dog alligevel, at du måske kan bruge mit svar.
Det er helt naturligt, at man indimellem har lyst til at skifte sit profilbillede på Facebook. Det er meget forskelligt, hvor længe man har sit billede. Nogle har måske fundet et billede, som de er rigtige glade for, og derfor har de det måske rigtig lang tid. Andre kan godt lide at skifte profilbillede lidt oftere. Heldigvis er der ingen regler for udskiftning af profilbilleder. Det bestemmer man helt selv.
Du skriver, at du inden du lagde billedet op på din profil faktisk selv var blevet glad for dit nye profilbillede og syntes, at det var blevet ”smadderlækkert” – derfor synes jeg også, at det var rigtig fint, at du lagde det op. For i sidste ende er det jo dig, der skal være tilfreds. Det er din profil!
Når man lægger billeder på fx facebook eller et andet socialt medie, lægger man også op til, at det skal ”vurderes”. Det er altid lidt nervepirrende, for hvor mange ”likes” får man? Får man mon nogle kommentarer osv. Som du selv beskriver, så påvirkede dine facebook-venners manglende ”likes” dig rigtig meget – og det gjorde bl.a., at du selv skiftede humør ift. billedet. Det er rigtig ærgerligt, for du havde jo været tilfreds med dit nye billede inden.
Det er aldrig til at vide, hvad det er, der bliver populært på facebook. Ofte er der er en ”afsmitningseffekt”, så når først et billede bliver "liket", popper det op som en nyhed hos mange andre. Det gør, at billedet lettere får flere likes. Sagt med andre ord kan man sige, at når først et billede er blevet lidt populært, bliver det langt hurtigere meget mere populært. Det samme gælder lidt med kommentarerne, som også kan smitte lidt af på, hvordan andre tolker eller forstår et billede. Du kender det måske også fra kunstens verden, hvor en titel på fx et maleri, kan få os til at forstå et billede på en hel speciel måde. Det samme kan man sige om kommenterer på Facebook. Den første kommentar kan smitte meget af på de efterfølgende.
En anden ting, som du også selv er inde på, er, at dine facebook-venner har været vant til at se en anden type billeder af dig. Så selvom de måske reagerer på en anden måde, end du havde håbet på, så er det måske også et tegn på, at de ikke kan genkende dig som en ”sur” pige – og det er jo et kompliment.
Du kan også vælge at forstå kommentarerne på en lidt anden måde. Det kan nemlig også være en måde, hvorpå dine facebook-venner forsøger at vise omsorg for dig. De er jo, som du selv siger, ikke vant til at se andre billeder fra ”den smilende pige”. Måske vil de bare vide, om der er noget, der har gjort, at du ikke længere "smiler"?!
I dit brev spørger du, om du skal sætte et nyt profilbillede på – og det synes jeg, du skal. Men det skal du selvfølgelig helt selv bestemme. Hvis du vælger at gøre det, skal du vælge et billede, som du selv kan lide - for det er dig, der skal være tilfreds.
Og næste gang du får nogle kommentarer, kan du jo vælge at tage lidt "gas" på det hele. Hvis du får en lignende kommentar til et billede, kunne du jo skrive noget med: ”Overhovedet ikke, jeg prøver bare et nyt look”, ”nej, jeg griner indvendigt:)”, ”nej, slet ikke, men det er sødt af dig at spørge” eller måske noget helt andet. På den måde viser du omverdenen, at det ikke selv er den måde, du forstår dit billede. Det giver plads til, at du kan eksperimentere lidt med dine fremtidige profilbilleder – det er nemlig helt i orden at gøre det.
Og husk, at det også altid er i orden, hvis man vælger at ”rydde” lidt op på ens profil, hvis man er træt af et billede, eller hvis man får nogle reaktioner, som man ikke havde regnet med. Du bestemmer, hvad der skal være på din profil!
Jeg håber, at du har fået mod på at vælge et nyt profilbillede til din facebookprofil. Hvis du har brug for det, er du altid velkommen til at skrive eller ringe til BørneTelefonen på 116111.
De bedste hilsner
BørneTelefonen