Må stadig ik få snap

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år,

Hvor er det bare godt, at du tog en snak med dine forældre om snapchat! Jeg kan dog godt forstå, hvis det ikke helt føles som en løsning, når du oplever ikke at må få snapchat og stadig føler dig udenfor. Jeg vil gerne dele nogle tanker og råd med dig.

Det lyder faktisk lidt som om, at du er blevet overrasket og forvirret over de ting din far fortæller dig om snapchat. Det kan jeg godt forstå.

Du spørger, hvordan det går ud over dig. Det vil jeg rigtig gerne prøve at forklare dig. Det er dog lidt komplekst og derfor svært at sige præcis, hvad konsekvenserne er for netop dig, men her er nogle svar, der måske kan hjælpe dig.

Mange tror, at billeder og videoer slettes permanent, når de ikke vises mere på snapchat. Derfor sendes der også mange private beskeder og billeder via snapchat.

Men faktisk gemmer snapchat samtalerne i rigtig mange år. Det betyder at alle samtaler gemmes på Snapchats servere, hvor snapchat har adgang til det hele.

Problemet er her, at vi faktisk ikke ved præcis, hvad de bruger de data til – og det kan være svært at få det hele slettet, hvis vi fortryder.

Snapchat indsamler også oplysninger om, hvor du er. Det betyder, at de ved hvor du er hele tiden – også selvom appen er lukket. Det er svært at sige præcis, hvad den oplysning bruges til, men det betyder blandt andet, at de ved at sammenligne, kan se hvor du bor, hvor du går i skole og måske også hvor du typisk er, når du har fri.

De oplysninger kan de bruge til at vise dig reklamer for ting, du kan købe. Men snapchat kan også sælge dine oplysninger videre til aldre, der gerne vil reklamere for nogen som dig.

Har du måske oplevet, at der pludselig dukker de samme reklamer op igen og igen? Man kunne fx forestille sig, at det ville give mening at du fik reklamer for McDonalds, hvis du boede tæt på sådan én. Ser du hele tiden reklamen ender du måske endda med at gå hen og købe burgeren. Det er ofte sådan, at disse reklamer virker.

Når man kombinerer en masse af de data som de sociale medier indsamler, kan det give et rigtig godt billede af hvem du er. Faktisk kan det give informationer som, hvad din livret er, hvem der er dine venner og hvem du måske er vild med.

Måske lyder det ikke så farligt eller måske er det svært at forstå konsekvensen af. Men det kan måske hjælpe at tænke på det sådan her: Nogle informationer er måske lidt som dybe hemmeligheder, du måske ikke engang deler med dine bedste venner. Vil du så gerne dele det med fremmede firmaer?

Man kan slå ting fra i appen og beskytte sig selv bedre

Måske det vil hjælpe dine forældre, hvis I sammen ser på indstillinger for appen. SletDet har nogle gode råd til, hvordan du slår ting fra og beskytter dig bedre mod datahøst. Dem kan du finde her.

For mange er det en stor hjælp, hvis man slår notifikationer fra, så man ikke bliver forstyrret hele tiden. Problemet er nemlig også, at apps som snapchat er rigtig gode til at gøre dig afhængig og tage din opmærksomhed. Også på tidspunkter, hvor det er vigtigt at være tilstede andre steder.

Fordi de indsamler så mange data på dig, ved de også hvad der virker på netop dig. Derfor sender de notifikationer, der kan føles nærmest umulige ikke at tjekke.

Uden man så sig om, var der gået 1 time og måske ved man slet ikke, hvad den time gik med. Den gik ligesom bare. Måske har du også prøvet det før?

Dog er det ikke alt man kan slå fra. Derfor kan jeg også godt forstå din fars bekymring og hvorfor han ikke har lyst til at du har snapchat. Samtidig kan jeg også godt forstå, at du føler dig udenfor, når dine venner er på snapchat sammen. Sådan skal det ikke være.

Du er 15 år og dermed gammel nok til at have en profil, men alligevel er det i sidste ende dine forældres beslutning om du må have en bruger på snapchat eller ej. Derfor er det måske også vigtigt, at du fortsætter din snak med dine forældre.

Jeg tror på, at du allerede har gjort en hel masse for at overbevise dem og fortælle dem, hvad du går glip af. Men måske du alligevel kan prøve at tage endnu en snak med dem om det. Du kan sige til dem, at du ikke ved hvad du skal gøre.

På den ene side mærker jeg jo også, at du godt forstår din fars bekymring og på den anden side føler du dig udenfor fællesskabet. Det er helt okay, at du har svært ved at finde en løsning selv og har brug for dine forældres råd og hjælp.

Det med apps og sociale medier er superkomplekst, og svært at forstå og gøre på en ‘rigtig’ måde. Sådan har de fleste det og det er ikke meningen, at du helt selv skal kunne finde ud af det. Det er en alt for stor opgave! Faktisk er det nogen som de fleste voksne også har svært ved.

Giv ikke op – der kan være andre løsninger!

Jeg får tanken, at mange af dine venner måske heller ikke ved, hvordan de sociale medier også virker. Måske ville de også blive forskrækkede, hvis de opdagede, hvor mange data der indsamles og hvordan det bruges.

Måske det vil hjælpe dig at dele dit dilemma med dem. Du kan måske spørge dem, hvordan de og deres forældre har det med deres apps? Måske har de nogle gode tanker og råd, som du kunne bruge.

Det kunne også være, at I måske kunne rykke samtalerne/grupperne til andre apps, hvis de ved, at du ikke må få snapchat. Der findes nemlig apps, der fungerer på lidt andre måder og hvor der ikke indsamles lige så meget data.

Det kunne du måske også tale med din far om. Det lyder som om, at din far ved en hel del om sociale medier og derfor kan han måske også hjælpe jer med at finde andre apps? Del evt. mit brev med dine forældre, hvis det er nemmere.

Jeg tror- og håber på, at der er en løsning, men for at finde den er det vigtigt, at du ikke står alene med din oplevelse af at stå udenfor fælleskabet!

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Hvordan er dit digitale fællesskab?

Når man skriver sammen online, kan tonen hurtigt blive grovere, og vi kan nemt misforstå hinanden. Det kan være fordi, vi ikke kan se andres reaktioner, og derfor ikke opdager, at de måske er blevet kede af det.

Er du blevet mobbet, holdt udenfor eller talt grimt til på nettet, er det ikke okay. Og der er heldigvis en masse voksne, som skal hjælpe dig med at få det stoppet, så du kan få det bedre.

Klik dig videre her og få gode råd til dit digitale liv og fællesskab!

Trin for trin hjælp
Har du været udsat for ulovlig billeddeling? Få hjælp her, hvis nogen har delt et billede eller en video af dig.

Er dine private billeder blevet delt?

billeddeling

Er dine private billeder blevet delt? Eller har du selv delt billeder eller videoer?

Uanset om du selv har delt, har modtaget noget eller selv er blevet krænket, er det det vigtigt, at du reagerer.

Læs mere her og få hjælp til, hvad du kan gøre hvis du er stødt på det eller selv har været udsat for billeddeling. Du kan også få gode råd, læse andre børns breve, quizze eller se film om billeddeling.