Brev
Er ked af det
Jeg postede en video hvor jeg skrev vi er venner
så taggede jeg nogle af mine venner fra klassen og tog der ikke er fra min klasse
så bliver en af mine rigtig gode venner fra min klasse sur på mig fordi at der ikke var plads til at tagge hende
så bliver hun bare sur og så begynder hun at sige at jeg går op i likes selvom at jeg skrev at heg er ret ligeglad med likes
så går hun bare amok og sviner mig til på nettet og så begynder hendes ven også at svine mig til
men så begynder en af mine bffs fra min klasse at skrive slap af og så mit navn
og så skriver hun at en pige dom jeg har mødt at hun er hendes og så blev jeg rigtig ked af det da de alle tre skrev det der til mig
men har prøvet at skrive det til dem
de tror bare ikke på mig
Pige, 10 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 10
Mange tak for dit brev. Jeg kan rigtig godt forstå dig. Det er ikke en rar situation, når man føler sig misforstået på nettet.
Misforståelser kan tit opstå på skrift. Så når ting bliver misforstået på f.eks. Facebook eller Instagram, så kan det nogle gange hjælpe, at prøve noget andet, i stedet for, at blive ved med at skrive.
Derfor synes jeg ikke, at du skal fortsætte med, kun at skrive med dem. Det er også meget nemmere, at opføre sig dårligt mod andre, når det er på skrift. Ligesom når du oplever, at folk begynder at skrive kedelige ting til dig.
Det er som om, at folk tit glemmer, at der sidder et andet menneske på den anden side af skærmen. Som faktisk kan blive ked af det.
Så, en idé kunne være, at du stopper med at svare på skrift, hvis der kommer flere kommentarer, som du bliver ked af. Men i stedet kunne du ringe, eller tage hjem til dem, der har skrevet dårligt til dig, så I kan tale sammen om hvad der er sket?
Jeg synes, at du skal fortælle dem det fra din side, og fortælle hvor ked af det, du er blevet. Selvom det måske er det samme du vil sige, som du har skrevet til dem, så har det nogle gange en anden effekt, når det bliver sagt ansigt til ansigt.
Det lyder som om, at din veninde blev ked af det over, at hun ikke blev tagget. Selvom det ikke var din mening at såre hende, har hun måske følt sig udenfor, da hun fik øje på, at hun ikke var tagget. Og det kan I måske også få talt om.
Måske kan det også være en hjælp for dig, at tale med en lærer, som kan hjælpe jer til at have en snak om det i klassen? Det kan også være, at I kan have et tema om, hvordan man er en god ven på nettet eller sociale medier.
Nogle gange, kommer vi til at såre folk. Også selvom det ikke var vores mening. Og det eneste vi kan gøre er, at tale om det og at gøre det på en anden måde fremover.
Venlige hilsner Børnetelefonen