Er ked af det

Jeg postede en video hvor jeg skrev vi er venner

så taggede jeg nogle af mine venner fra klassen og tog der ikke er fra min klasse

så bliver en af mine rigtig gode venner fra min klasse sur på mig fordi at der ikke var plads til at tagge hende

så bliver hun bare sur og så begynder hun at sige at jeg går op i likes selvom at jeg skrev at heg er ret ligeglad med likes

så går hun bare amok og sviner mig til på nettet og så begynder hendes ven også at svine mig til

men så begynder en af mine bffs fra min klasse at skrive slap af og så mit navn

og så skriver hun at en pige dom jeg har mødt at hun er hendes og så blev jeg rigtig ked af det da de alle tre skrev det der til mig

men har prøvet at skrive det til dem

de tror bare ikke på mig

Pige, 10 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 10

Mange tak for dit brev. Jeg kan rigtig godt forstå dig. Det er ikke en rar situation, når man føler sig misforstået på nettet.

Misforståelser kan tit opstå på skrift. Så når ting bliver misforstået på f.eks. Facebook eller Instagram, så kan det nogle gange hjælpe, at prøve noget andet, i stedet for, at blive ved med at skrive.

Derfor synes jeg ikke, at du skal fortsætte med, kun at skrive med dem. Det er også meget nemmere, at opføre sig dårligt mod andre, når det er på skrift. Ligesom når du oplever, at folk begynder at skrive kedelige ting til dig.

Det er som om, at folk tit glemmer, at der sidder et andet menneske på den anden side af skærmen. Som faktisk kan blive ked af det.

Så, en idé kunne være, at du stopper med at svare på skrift, hvis der kommer flere kommentarer, som du bliver ked af. Men i stedet kunne du ringe, eller tage hjem til dem, der har skrevet dårligt til dig, så I kan tale sammen om hvad der er sket?

Jeg synes, at du skal fortælle dem det fra din side, og fortælle hvor ked af det, du er blevet. Selvom det måske er det samme du vil sige, som du har skrevet til dem, så har det nogle gange en anden effekt, når det bliver sagt ansigt til ansigt.

Det lyder som om, at din veninde blev ked af det over, at hun ikke blev tagget. Selvom det ikke var din mening at såre hende, har hun måske følt sig udenfor, da hun fik øje på, at hun ikke var tagget. Og det kan I måske også få talt om.

Måske kan det også være en hjælp for dig, at tale med en lærer, som kan hjælpe jer til at have en snak om det i klassen? Det kan også være, at I kan have et tema om, hvordan man er en god ven på nettet eller sociale medier.

Nogle gange, kommer vi til at såre folk. Også selvom det ikke var vores mening. Og det eneste vi kan gøre er, at tale om det og at gøre det på en anden måde fremover.

Venlige hilsner Børnetelefonen

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.

Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe

Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?

Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.

At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.

Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.