Jeg er i tvivl

Hej

jeg er en dreng på 13 år og er i tvivl om at jeg skal flytte skole. Jeg har det fint med undervisningen. Dog har vi hele tiden vikar og det er svært at lære noget.

Jeg er en del af denne her drengegruppe. Som er i en klasse. Og den er jeg faktisk ikke superglad for at være i. Grunden til det er at jeg gerne ville lære noget Og ikke være en dum dreng da de laver meget dumme ting i skolen.

Min bedste ven som ikke var en dum dreng og jeg følte mig tilpas med er også lige flyttet skole. Så hved bare ikke hvordan jeg skal for sagt at jeg ikke ville gå med dem. Fordi at jeg hved de bare kalder mig en taber. Og så står jeg jo der uden nogen venner. Og derfor ville jeg jo gerne flytte skole.

Men det er bare lidt svært da vi bord i en lille by hvor der kun er en skole. Har spurgt mine forældre om jeg må. Og de er ikke helt så meget for det.

Har ikke sagt alt det her til dem fordi hved ikke hvordan jeg skal sige det til dem

Dreng, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 13 år,

Mange tak for dit brev. Du står lige nu over for nogle stærke følelser omkring skolegang og trivsel, og det har en stor betydning for, hvordan man kommer igennem sine hverdage.

Du er rigtig god til at sætte ord på din situation, og jeg kan godt forstå, at det fylder meget hos dig. Når jeg læser dit brev, kan jeg også fornemme, hvor vigtigt dette er for dig.

At flytte skole er en stor beslutning. Det er en god idé at overveje situationen nøje, præcis som du gør lige nu. Det er desværre ikke sikkert, at det som har været svært på den gamle skole, nødvendigvis bliver lettere på den nye.

Omvendt kan et skoleskift føre noget godt med sig. Man får mulighed for at få nye venner og møde nye lærere, som har andre måder at undervise på.

Nogle forældre kan være nervøse for et skift – de ved, at det tager tid at falde til. Det kræver altid energi at få nye venner, og fagligt er klassen måske et helt andet sted.

Det er flot, at du allerede har sat lidt ord på dine tanker om skoleskift til dine forældre. Måske har dine forældre ikke helt forstået, hvorfor det er så vigtigt for dig at skifte skole. Jeg tænker, at det kunne være rigtigt godt, hvis du fortalte dine forældre lidt mere om dine tanker.

Tit sker der rigtigt meget, når man får sagt sine tanker højt og får dem vendt med nogen, man kender godt. Det betyder ikke, at der kommer en løsning i første snak. Men måske kan der blive lagt en plan for, hvordan I skal gribe det an sammen?

Du skriver, du ikke helt ved, hvordan du skal begynde snakken med dine forældre, og det forstår jeg godt. Måske du kan finde et roligt tidspunkt – efter aftensmaden måske? Så kan du sige: “Mor og far, jeg vil gerne læse noget op for jer.”

Så kan du læse dit brev til mig op – og måske mit svar til dig også?

Der sker rigtigt meget i den alder, du har lige nu. Når jeg læser dit brev, kan jeg læse, at du også er opmærksom på de forandringer i drengegruppen. Det er superflot, at du allerede nu mærker efter, hvad du vil være med til, og den følelse skal du holde fast i.

Måske kunne du begynde at finde nogle venskaber uden for klassen, som du kan være sammen med efter skole? Det kan også være, at der er en sport, eller du har en anden interesse, hvor du kan få nogle nye venskaber? Tit opstår der en anden form for venskab, når man er sammen om en fælles interesse.

Til sidst kunne du måske også, hvis du orker, sætte det som et mål sammen med din lærer om at få en sund klasse. Med det mener jeg en klasse, der er rar at være i, og hvor der er respekt for hinanden. En klasse, hvor der er plads til at sige nej uden bagefter at blive udelukket.

Det er selvfølgelig ikke dit ansvar alene. Hvordan ville det være for dig at fortælle din lærer om den udvikling, som du ser, din klasse er ved at tage?

Tit er det sådan, at det ikke kun er en, der har det svært, når en klasse ikke helt fungerer. Det er bare ikke alle, der har det mod, som du har til at række ud efter hjælp.

Nu “går” du nok i skole derhjemme, men måske det netop er en god mulighed for at snakke med din lærer én til én om det? Du kan skrive på Aula og spørge din lærer, om der er et tidspunkt, I kan snakke. Så kan du sige til din lærer, hvordan det er i drengegruppen, og du godt kunne tænke dig, at læreren hjalp hele klassen med at få det bedre sammen og være mere opmærksom på det.

Pyha, det var mange ord fra mig til dig. Håber, du kan bruge dem. Hvis det hele er for meget for dig lige nu, kan du starte med at ringe til BørneTelefonen på 116 111.

Måske kunne det også være en hjælp for dig at kigge på https://bornetelefonen.dk/skoleskift/guide/

De bedste hilsner fra BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.

Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe

Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?

Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.

At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.

Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.