Brev
Ved ikke hvad jeg vil efter 9 klasse
Hej. Jeg er en pige på 15 og jeg ved virkelig ikke hvad jeg vil efter 9 klasse og ved heller ikke hvad mit “drømmejob” er endnu.
Vi har én måned til at finde ud af hvad vi vil efter 9 klasse og jeg ved virkelig ikke hvad jeg vil. Jeg synes at 10 klasse er spild af tid, men det lyder sjovt og nemt. Jeg tænkte måske STX, men der er mange der siger at det er rigtig svært. Men jeg føler at det er det eneste der passer til mig. Jeg ved egentlig stadig ikke hvad mit drømmejob er endnu.
Jeg kan godt lide at lave mad og bage, men hvis man skal stå i køkken bliver man nok presset ret meget og så får jeg stress og begynder at græde. Så ved jeg ellers ikke hvad jeg vil.
Jeg er ikke en social person. Jeg er bange for at snakke med nye folk. Men kontor arbejde lyder virkelig kedeligt så det vil jeg heller ikke. Men jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre. Og jeg har ikke haft nogen mulighed til at snakke med vores studievejleder, for han er næsten aldrig på skolen.
Mine karakter er ok de ligger middel btw
15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år.
Der kan være meget pres fra skolen siden ad i forhold til hvad man skal efter folkeskolen. Du er ikke den eneste der ikke ved hvad ens drømmejob er, så du er ikke alene. Det er helt normalt ikke at vide hvad man skal efter folkeskolen, da der er mange muligheder.
Det er ærgerligt at høre at studievejlederen aldrig er på skolen. Er der mulighed for at sende studievejlederen en mail og aftale et møde? Kan du eventuelt tale med en lærer om uddannelsesmuligheder? Det kan måske være en god ide at tale med andre om uddannelsesmulighederne. Måske har de en uddannelse som passer til dig, som du ikke selv har tænkt på.
Det lyder til at du har nogle refleksioner i forhold til 10 klasse, stå i et køkken og STX. Det vil være en mulighed at tage ud til forskellige åbent hus på forskellige uddannelser. På den måde kan du høre om uddannelses fra underviser og elever og eventuelt stille spørgsmål. Det kan eventuelt give dig en ide om dine interessere og hvad der kan være spændende for dig at læse. Det kan også give dig et overblik over hvad du i hvert fald ikke vil læse.
Du kan eventuelt tage dine forældre med til åbent hus? Eller en veninde? Måske er der andre du kender som står i samme situation, som kan tage med dig?
Du kan gå ind på hjemmesiden ug.dk. Der kan du tage forskellige test i forhold til uddannelsesvalg. Her kan du også læse om de forskellige uddannelser og optagelseskravene. Der er også mulighed for at chatte med en studievejleder, som evt. kan hjælpe dig med spørgsmål.
Jeg håber at mine ord har givet dig mere ro.
Det bedste hilsner fra BørneTelefonen.