Grupper i klassen

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige

Tak for dit brev til os! Jeg kan se, at du og dine veninder føler, at stemningen i klassen har ændret sig lidt efter coronakarantænen. Der kan hurtigt ske ændringer i sådan en skoleklasse og det kan sommetider være svært helt at forstå hvorfor. Jeg vil forsøge at hjælpe dig, så godt jeg kan.

Du skriver, at der er blevet skabt en akavet stemning mellem dig og dine tre veninder og så den store gruppe. Nogle gange kan der opstå en akavet stemning uden at nogen helt ved hvorfor. Det lyder jo ikke som om, at I er blevet uvenner. Du fortæller også, at du ikke tror, at de har noget imod dig – eller de tre andre.

Jeg tænker på om du mon kunne aftale at mødes med en af de andre og spørge om der er sket et eller andet? Jeg tænker, at det er bedst at snakke sammen ansigt til ansigt, da man hurtigt kan misforstå hinanden på skrift og i snaps. Du kunne sige til ham/hende, at du savner at I alle sammen er sammen og er i tvivl om om der er sket noget, der har gjort at noget har ændret sig? På den måde kan han/hun fortælle, hvis der er noget i vejen eller være opmærksom på, at få dig og dine veninder med i gruppen igen. Kunne det være en mulighed for dig?

Det er altid svært med en gruppe venner og så sådan en ‘pause’, hvor man ikke rigtig ved, hvad der sket hos de andre. Det kan gøre noget ved dynamikken og det er ikke altid, at man lige kan sige, hvad det er der er sket. Her kan sociale medier være rigtig svære, fordi de kan skabe misforståelser og det kan være svært at finde ud af, hvad der præcis sker. Måske kan du finde gode råd på vores temaside om venskaber. Her kan du finde videoer, gode råd og breve fra andre børn og unge. Du finder den her.

En anden mulighed er også at tale med jeres lærer, hvis I synes det fortsætter og I kan mærke det påvirker jer. Læreren vil muligvis også kunne mærke, at noget har ændret sig – og kan måske igangsætte nogle aktiviteter eller tiltag, som kan få jeres gruppe til være mere samlet igen. Det er i sidste ende jeres lærers ansvar, at I allesammen trives og har det godt i jeres klassefællesskab.

Du har været rigtig god til at forklare din situation til os og jeg tænker, at det er den måde du skal finde ud af om der er sket noget i den store gruppe. Jeg ved, at rigtig mange unge oplever at venskaber ændrer sig, men for det meste ender det med at løse sig alligevel. Jeg håber, at du kan bruge mine råd. Ellers er du velkommen til at skrive til os igen eller ringe til os på 116111.

De bedste hilsner

BørneTelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.