Brev
Valgfag
Hej.
Jeg er en meget normal dreng, der lige er startet i 8. Klasse.
Det var sådan at i 7. Klasse, skulle vi vælge valgfag. Jeg valgte dog noget jeg ikke brød mig om. Men nu er der så kommet et mere skole-agtigt fag. Som jeg har valgt, nemlig fransk.
Det lød super spændende, så det valgte jeg. En af mine gode kammerater og jeg havde aftalt at vi skulle vælge det sammen. Problemet er bare at. Han havde ikke valgt det! Og ingen af mine kammerater har valgt det.
Jeg tror at det bliver et rent (pige-hold) og så mig… Vi har ikke fået holdene at vide endnu. Men jeg er bange for at jeg skal gå på holdet med piger kun. Hvad skal jeg gøre?
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 15 år.
Jeg kan godt se dit dilemma: du har valgt fransk, fordi det lød super spændende, og fordi en af dine venner også ville vælge fransk. Og nu er vennen sprunget fra. Øv.
Og måske er der kun piger på franskholdet!
Det er det, der hedder en udfordring. Sommetider går det ikke helt, som man havde tænkt sig, og så må man tænke om.
Jeg synes, at du skal huske dig selv på, at du valgte fransk, fordi det lød spændende. Selv om du lige nu er skuffet over, at din ven ikke er med, er det trods alt det vigtigste, at du kan lide faget.
Måske er det slet ikke så slemt, hvis der kun er piger på holdet. Måske betyder det i virkeligheden ikke noget, når I først er i gang.
Og måske synes pigerne, at du er sej, når du tør være den eneste dreng på franskholdet!
Måske kan det også blive en chance for dig til at lære pigerne bedre at kende, når du ikke har følgeskab af en af de sædvanlige venner.
Så mit råd til dig er: Spring ud i det, og se hvad der sker. Måske sker der noget godt og uventet.
Mange gode tanker og held og lykke ønsker BørneTelefonen