Brev
Uden for i skolen
Hej BørneTelefonen,
jeg har efter et par år i skole Endelig fundet en veninde jeg bare klikker utrolig godt med, vi har ca. leget sammen i omkring et halvt år, men nu er en af mine tidligere veninder, som jeg føler jeg er vokset fra, kommet over og siger til mig at hun har det rigtigt hårdt, fordi at hun ingen venner har og at jeg altid vælger min nye veninde frem for hende,
hun bliver rigtig ked af det og begynder at græde, så siger jeg sådan noget med at jamen undskyld det viste jeg ikke, jeg skal nok prøve at gøre det godt igen, det hjælper ikke hun bliver bare mere sur på mig.
Dette er nu stået på i flere dage og undervejs har min tidligere veninde sagt meget ondt til både mig og min veninde som har såret os begge.
Jeg hved ikke længere hvad jeg skal gøre
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Tak for dit brev! Du fortæller, at din tidligere veninde har fortalt dig, at hun føler sig alene og er rigtig ked af det. Når man står i en situation, hvor man gerne vil hjælpe nogen, kan det være svært at finde ud af, hvordan man hjælper bedst. Jeg vil forsøge at give dig et par råd med på vejen.
Hvor er det dejligt, at du har fundet en veninde, som du klikker så godt med. Det er dejligt, når man finder en god veninde. Især hvis det kommer efter man er vokset fra en tidligere veninde. Derfor kan det også være rigtig svært, hvad man så skal stille op, hvis ens tidligere veninde kommer og fortæller en, at hun har det svært. Især når hun bare bliver sur på en selvom man siger undskyld. Det kan jeg godt forstå gør dig forvirret.
Jeg tænker, at det måske er en god idé at lave en aftale med din tidligere veninde og så snakke med hende ansigt til ansigt bare dig og hende. Du kan spørge hende, hvad du kan gøre for at hjælpe hende og fortælle hende, at du er ked af, at hun føler sig alene. Samtidig kan du fortælle hende, at du er rigtig glad for det venskab, du har med din nye veninde, og det gør dig ked af det, når hun siger onde ting til jer. Nogle gange er det rart at få talt ordentligt sammen og få sat god tid af til det. Giver det mon mening for dig?
Det lyder for mig, som om din veninde er rigtig ked af det og har det svært. Så kan man godt komme til at sige nogle dumme ting. Det skal hun selvfølgelig ikke uanset, hvor svært hun har det. Jeg siger det bare for, at du ved, at man kan komme til at gøre ting, som man godt selv ved er forkert. Du fortæller, at du er vokset fra hende, men det virker samtidig som om, at du gerne vil hjælpe hende i den her situation.
Det synes jeg siger meget om dig som en sød og omsorgsfuld veninde. Hvis du har lyst og overskud til det, kan du jo invitere hende med næste gang du og din nye veninde skal noget sammen. Måske kan i alle tre være sammen også. Er det mon en mulighed?
Det er selvfølgelig kun, hvis du har lyst til at være sammen med dem begge to på en gang. Man kan sagtens forsøge at hjælpe og støtte uden, at man nødvendigvis skal være meget tætte veninder igen. Giver det mening for dig?
Du har været virkelig god til at fortælle om din situation, og jeg tænker, at du skal prøve at bruge den styrke til at få snakket rigtigt med din tidligere veninde. Jeg håber, at du kan bruge mine råd. Ellers er du altid velkommen til at skrive til os igen eller ringe på 116111.
De bedste hilsner
BørneTelefonen