Brev
Stress!!!
Kære brevkasse.
Jeg er en pige på 12 år og går i 6.klasse. Efter sommer ferien skal vi få blandet klasser det er jeg ikke glad får så derfor skriver jeg til dig.
Jeg er ikke glad for det fordi jeg har ikke så mange venner fra de andre klasser jeg har kun 3 og det er over hovedet ikke nok. Jeg har prøvet at snakke med de andre men det går for dårligt.
Det dårligste er at pigerne fra de andre klasser går kun med dyre tøj og mørker som Zadig Voltaire eller så har de et Macbook. Okay det har nogen piger fra min klasse også men de gør ikke nar af det og det er jeg bange får at det andre gør.
Og i dag kom jeg i konflikt mellem en anden fra prale klasse, hun spiller smart gør grin med en siger lede ting og klamme ord osv. Jeg er virklig bange for at gå klasse med hende og vil virklig gå klasse sammen med min gode venner.
Hilsen 12årige pige……..
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12
Jeg tror, at der er mange fra din klasse og parallelklasser, der har det lidt på samme måde som dig. De synes måske, det er lidt svært det der med at blande klasserne efter sommerferien. Og de er måske også lidt nervøse for, om de mon nu havner i klasse med nogle af dem, de helst vil i klasse med.
Når man går i en klasse, kan man nemlig godt komme til at danne sig et bestemt billede af dem, der går i de andre klasser. Det er der egentlig ikke noget i vejen med – for på den måde viser man hinanden i klassen at man holder sammen. Men de andre fra de andre klasser behøver ikke være sådan, som man går og tror. Eller i hvert kan de godt have andre sider og kvaliteter end dem, man kender til. For selvom man fx går i dyre tøjmærker, kan man sagtens være sjov at være sammen med og en alletiders kammerat.
Jeg kan forestille mig, at jeres lærere sammen vil forsøge at skabe de bedste klasser. Måske kender de nogle forskellige sider af jer der går i klasserne. Måske er der nogen, der har nogle af de samme interesser. Måske er der nogen, der vil kunne lave nogle rigtig gode gruppeopgaver sammen. Og måske har de en idé om, at nogle kunne blive rigtig gode venner eller veninder, når de først lærer hinanden bedre at kende.
Du skriver om hende her pigen, du kom i konflikt med. Det er aldrig i orden, når hun gør grin med nogen og siger grimme ting til dem. Derfor tænker jeg, om du måske kunne snakke med en af dine lærere? Og måske kunne I sammen med læreren få snakket det igennem? På den måde ville du måske ikke længere være bange for, hvis du skulle gå i klasse med hende.
Og hvis det skulle ske, at I skulle gå i klasse sammen, er der også mulighed for, at hun ændrer sig. Det gør man nemlig nogle gange, når man kommer ind i en ny gruppe. På den måde kunne de nye blandede klasser måske også blive en ny chance for hende for at ændre sig.
Som jeg kom ind på i starten af mit brev, tror jeg, at du langt fra er den eneste, der har det lidt svært med at jeres klasser bliver blandet. Jeg tror, at der er mange som er spændte og usikre på, hvordan det kommer til at gå. Derfor tænker jeg, om det måske er noget, I kan snakke med jeres lærere om? Og måske kunne det være dig, der foreslår din lærer, at han eller hun kan snakke med jer om det? Måske kunne I også lave nogle gode ting sammen med de klasser, I skal være sammen med i næste skoleår.
Jeg tænker også, at det her sikkert også er noget, der påvirker dig, når du har fri og er hjemme? Og det var måske noget, du kunne snakke med dine forældre om? På den måde kan dine forældre nemlig støtte dig og snakke med dig om de her ting. Og måske kunne de også hjælpe dig med at få snakket med en af dine lærere?
Jeg håber, du har kunnet bruge nogle af mine idéer, og at du har fået lyst til at overveje nogle af dem. Jeg ønsker dig alt det bedste fremover. Hvis du har brug for at snakke, er du altid velkommen til at skrive eller ringe til os på 116 111.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen