Brev
Svært ved at komme til tiden
Hej,
Jeg er en pige på 19 år, som til daglig går på EUD.
Jeg har meget svært ved at stå op om morgenen, tager langsom om at gøre mig klar og har svært ved at komme til tiden i skolen og andre steder.
Der er endda dage i skolen, hvor jeg ikke tager afsted, fordi jeg ville komme alt for sent og det ville være unødigt og pinligt.
Jeg kommer for sent til det meste. Jeg hader at komme for sent og vil helst komme for tidligt eller til tiden.
Jeg har strugglet meget med at komme for sent siden 7. Klasse, så det ser lidt sort ud med hvordan det kan blive bedre ift. det er sket så mange år i træk og ikke er blevet bedre. Jeg er før endda blev smidt ud af praktikpladser, fordi jeg kom for tit for sent.
Jeg skal i praktik her i uge 12 og efter sommer skal jeg i elevplads. Jeg vil virkelig gerne lære at komme til tiden, fordi det irriterre mig selv at jeg kommer forsent og det ville være noget lort at blive smidt ud af skolen eller elevpladsen. Jeg hænger i forvejen i en kort snor af skolen og føler jeg kunne blive smidt ud any second.
Også virkelig nederen, hvis jeg stadig ikke kan møde til tiden, når jeg skal på uni og i job.
Det at jeg har det med at komme for sent spænder alt for meget ben for mig og bekymrer mig for min fremtid. Jeg vil virkelig gerne arbejde på at forbedre det, men jeg aner ikke hvordan jeg gør det, så jeg håber VIRKELIG at I kan give mig gode råd til hvad jeg kan for at forbedre det.
Hilsen piger, der altid er forsinket.
Pige, 19 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 19-årige pige
Hvor er det sejt, at du skriver og spørger om hjælp, når det er en udfordring, du har haft så længe. Det viser mig, at du virkelig tager situationen alvorligt og er opsat på at finde en løsning.
Det er en meget moden handling, for det viser, at du tager ansvar og er villig til at arbejde på at forbedre dig. Det er ikke noget, alle på din alder tænker på, så du kan være virkelig stolt af dig selv.
Jeg vil prøve at komme med en række råd, der kan gøre det nemmere for dig at stå op om morgen og komme afsted til tiden. Læs med…
• Skab dig en god aftenrutine:
Når det bliver aften, kan du forsøge at skabe dig en fast rutine, for at gøre det lettere for dig selv om morgenen.
Du kan fx pakke din taske, stille den klar, vælge dit tøj og lægge det frem, osv. På den måde kan du spilde mindre tid om morgenen og bruge den tid, du nu skal bruge på at gøre dig klar.
• Sæt realistiske mål:
Hvis du har svært ved at stå op tidligt, skal du ikke forsøge at ændre din rutine dramatisk med det samme.
Du skal starte med at sætte bitte små mål, der virker opnåelige for dig. Fx kan det første mål være, at du skal stå 15 minutter tidligere op hver dag og måske kombinerer det med, at du også går et kvarter tidligere i seng.
På den måde kan du lige så stille skubbe nogle vaner indtil du føler, at du kan stå op på det tidspunkt, du ønsker.
• Brug en alarm:
Du bruger nok en alarm på telefonen i forvejen, men prøv at indstille den til at have flere alarmer end kun én, OG læg din telefonen langt nok væk fra sengen til, at du stadig kan høre alarmerne, men du at du bliver nødt til at rejse dig op for at slukke dem.
Det kan hjælpe dig med at vågne ordentlig, fordi så bliver du nød til at vågne helt, fordi du skal rejse dig op flere gange.
• Find motivation:
Skriv ned, hvorfor det er vigtigt for dig at komme til tiden. Fx kan det være fordi du gerne vil være klar til din elevplads eller få lov til at blive på skolen.
Skriv alle årsagerne ned og kig på dem, inden du går i seng – og måske kan du også lægge dem ved siden af din telefon, inden du går i seng. Så når du står op om morgenen, for at slukke dine alarmer, er du både nødt til rejse dig op (af flere omgange), slukke din alarm (af flere omgange) og at kigge på sedlen, hvor der står, hvorfor det er vigtigt at stå op til tiden (af flere omgange).
• Overvej at søge hjælp:
Hvis du stadigvæk oplever udfordringer med at stå op, kan det måske være en ide at tale med din læge, så du kan få noget professionel hjælp.
Det kunne også være, at du kunne tale med studievejlederen på din skole. Du er helt sikkert ikke den første, der har svært ved at komme til tiden. Ser din studievejleder, hvor meget du ønsker at være der og ændre denne vane, er det måske også lettere at støtte og hjælpe dig, så du forbliver på skolen.
Husk, at det at ændre vaner tager tid, så vær tålmodig med dig selv. Tag små skridt hver dag. Vi tror på dig her på BørneTelefonen.
Held og lykke!
Mange gode og rare hilsner
BørneTelefonen