Mange ting i mit hoved

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 19 år,

Tak for dit brev, hvor du fortæller om nogle af de ting, du går og rumsterer med i hovedet for tiden.

Det lyder rigtig spændende med din rejse, hvor du skal ud at lave frivilligt arbejde. Jeg kan godt forstå, at du får følelsen af, at du ikke har kontrol over det hele. Det er en helt naturlig følelse, når man har så stor en rejse i vente.

Du har allerede lavet en liste over de opgaver, der skal gøres, og det er en rigtig god idé! Men måske kunne du prøve at bruge listen som udgangspunkt for en plan, hvor du bestemmer dig for, hvornår du vil få styr på de enkelte ting på din liste. Nu ved jeg ikke, hvad der står på din liste allerede, men du kunne fx planlægge det sådan, at du på fredag skal ordne pas, finde en kuffert og printe praktiske papirer osv.

Hvis du kommer til et punkt, der virker stort og uoverskueligt, kan du prøve at bryde punktet ned i flere smådele, så du på den måde alligevel kan få et overblik.

Tillykke med du kan vælge imellem både Kbh og Århus i forhold til din kommende uddannelse. Måske en liste også her vil være dig hjælpsomt. En liste, hvor du sætter de gode og dårlige ting op mod hinanden for både Aarhus og København. Kunne det være en mulighed, tror du? Fint at følge lige det du vil. Er sikker på din far nok skal klare uanset om det så bliver Kbh. Det han udtrykker ser jeg som et tegn for lidt sjov og for at fortælle han holder af dig og din søster.

Det lyder som om, at du har meget at se til med julegaveindkøbene. Måske kunne du prøve at aftale med din bror, at I kunne deles om at købe julegaverne? Hvad ville din bror sige til det, hvis du spurgte ham, om han kunne være med på den idé? En ide kan også være at slå to fluer med et smæk, så du vælger at se nogle af dine venner/veninder og så køber gaver sammen med dem. Måske der også er en god ven eller veninde, der kunne hjælpe lidt med de praktiske ting i forhold til rejsen. Det kan være rart at være sammen med en, hvor man kan dele ens tanker mens man får ordnet det praktiske?

Nogle gange kan man komme til at skabe en rolle for sig selv som en stærk pige, selvom man i virkeligheden, som de fleste, har brug for lidt støtte.

Egentlig tænker jeg, at du måske kunne prøve at sige netop de ting, du skriver i dit brev, til din mor. Du kunne fx sige til hende, at du måske er kommet til at give udtryk for, at du er fyldt med overskud, men at du meget gerne vil have hende med på sidelinjen, fordi du har svært ved at overskue, hvad der skal ske, og at du også sover dårligt om natten? Hvad ville din mor mon sige, hvis du sagde sådan til hende? En mulighed er også at skrive det til hende, eller vise hende brevet til os og mit svar.

Jeg vil ønske dig en rigtig glædelig jul samt en rigtig god rejse.

 Mange kærlige hilsner fra Børnetelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.