Brev
Mange ting i mit hoved
Hej Børnetelefonen
Jeg skriver til jer, fordi jeg tror ikke rigtig der er nogle der forstår hvor meget det tager på mig. Jeg har rigtig mange “små” ting at tænke på, som bare har bygget sig op, og jeg har det som om jeg er ved at nå et sted, hvor jeg bliver totalt handlingslammet.
Den første store ting jeg går og tænker over, er, at jeg skal ud og rejse til januar i 3 måneder. Jeg rejser alene gennem en organisation, hvor jeg skal lave noget frivilligt arbejde. Jeg glæder mig lidt, men jeg synes, bare der er SÅ meget, jeg ikke har styr på. Min mor siger, at jeg skal tage tingene én ad gangen, men jeg er bange for, at jeg ikke får alting gjort, inden jeg skal afsted. Jeg har lavet en liste over ting, jeg skal have styr på, og der er måske kun 3 ud af 20 ting jeg har styr på. Det er pt det der fylder mest i mit hoved.
Det næste er, at jeg skal vælge hvor jeg vil tage min uddannelse. Jeg ved hvad jeg vil ind på (og jeg har snittet), men jeg ved ikke om jeg vil bo i Århus eller København. Jeg vil gerne væk fra hvor jeg bor, hvilket ligger 30 min fra Århus, så det taler for kbh. Men min søster studerer i kbh, og jeg vil ikke bare følge hende derhen. Derudover kan jeg bedst lide uddannelsestedet i Århus. Men min far bliver ved med at sige, at han synes, jeg skal tage til Århus (netop pga. min søster, så alle hans børn ikke flytter væk), og jeg vil heller ikke bare tage et sted hen, fordi min far synes det. Til sidst er der nogle drenge fra min fortid, som gør, at jeg har lyst til at blive i Århus, men jeg synes også bare, at det er en forkert grund til at blive i Århus. Jeg er seriøst i tvivl!
Disse er de to største ting, men siden det snart er jul, og min lillebror ikke kan finde ud af noget, er det altid mig, der skal stå for at købe julegaver. Det gør mig SÅ stresset, fordi jeg også skal forberede rejsen, passe mit arbejde, besøge kbh i næste uge, være sammen med alle mulige venner og samtidig have nok overskud til ikke at blive sindssyg.
Det er også flere småting, såsom mine spisevaner jeg har svært ved at kontrollere, irritation med min mors mand, og at jeg generelt er blevet mere asocial siden sommer, hvor jeg blev student.
Alt dette gør, at jeg bl.a. sover dårligt om natten. Jeg har forsøgt at snakke lidt om det med min mor, men det er som om hun ikke kan se, hvor stresset det gør mig. Men jeg tror egentlig også, at det er min skyld, fordi jeg lader som om, jeg godt kan overskue det hele.
Jeg ved ikke rigtig, hvad jeg præcis har brug for hjælp til. Jeg kan bare ikke rigtig få mine problemer ud andre steder end her, hvor jeg er anonym og det er på skrift.
Pige, 19 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 19 år,
Tak for dit brev, hvor du fortæller om nogle af de ting, du går og rumsterer med i hovedet for tiden.
Det lyder rigtig spændende med din rejse, hvor du skal ud at lave frivilligt arbejde. Jeg kan godt forstå, at du får følelsen af, at du ikke har kontrol over det hele. Det er en helt naturlig følelse, når man har så stor en rejse i vente.
Du har allerede lavet en liste over de opgaver, der skal gøres, og det er en rigtig god idé! Men måske kunne du prøve at bruge listen som udgangspunkt for en plan, hvor du bestemmer dig for, hvornår du vil få styr på de enkelte ting på din liste. Nu ved jeg ikke, hvad der står på din liste allerede, men du kunne fx planlægge det sådan, at du på fredag skal ordne pas, finde en kuffert og printe praktiske papirer osv.
Hvis du kommer til et punkt, der virker stort og uoverskueligt, kan du prøve at bryde punktet ned i flere smådele, så du på den måde alligevel kan få et overblik.
Tillykke med du kan vælge imellem både Kbh og Århus i forhold til din kommende uddannelse. Måske en liste også her vil være dig hjælpsomt. En liste, hvor du sætter de gode og dårlige ting op mod hinanden for både Aarhus og København. Kunne det være en mulighed, tror du? Fint at følge lige det du vil. Er sikker på din far nok skal klare uanset om det så bliver Kbh. Det han udtrykker ser jeg som et tegn for lidt sjov og for at fortælle han holder af dig og din søster.
Det lyder som om, at du har meget at se til med julegaveindkøbene. Måske kunne du prøve at aftale med din bror, at I kunne deles om at købe julegaverne? Hvad ville din bror sige til det, hvis du spurgte ham, om han kunne være med på den idé? En ide kan også være at slå to fluer med et smæk, så du vælger at se nogle af dine venner/veninder og så køber gaver sammen med dem. Måske der også er en god ven eller veninde, der kunne hjælpe lidt med de praktiske ting i forhold til rejsen. Det kan være rart at være sammen med en, hvor man kan dele ens tanker mens man får ordnet det praktiske?
Nogle gange kan man komme til at skabe en rolle for sig selv som en stærk pige, selvom man i virkeligheden, som de fleste, har brug for lidt støtte.
Egentlig tænker jeg, at du måske kunne prøve at sige netop de ting, du skriver i dit brev, til din mor. Du kunne fx sige til hende, at du måske er kommet til at give udtryk for, at du er fyldt med overskud, men at du meget gerne vil have hende med på sidelinjen, fordi du har svært ved at overskue, hvad der skal ske, og at du også sover dårligt om natten? Hvad ville din mor mon sige, hvis du sagde sådan til hende? En mulighed er også at skrive det til hende, eller vise hende brevet til os og mit svar.
Jeg vil ønske dig en rigtig glædelig jul samt en rigtig god rejse.
Mange kærlige hilsner fra Børnetelefonen