Brev
Skolen
Hej jeg er en pige på 14
Jeg har det svært i skolen. jeg stoppede på min gamle skole, da jeg skulle til at gå i 7 klasse.
I 7 klasse havde jeg det rigtigt dårligt, jeg pjækkede meget og var rigtig ked af det og mine venner var blevet placeret i en anden klasse men jeg havde det ihvertfald rigtig rigtig dårligt. Men så i slutningen af 7 fik jeg af vide at jeg havde fået en plads på en friskole, og på min nuværende skole havde jeg det ikke særligt godt så jeg valgte at sige ja.
Men nu har jeg gået på friskolen i et stykke tid og jeg er stadig ked af det. og har virkelig ondt i maven hver dag og kan heller ikke sove om aftenen da jeg kun ligger og tænker på at jeg skal i skole næste dag
og jeg kan næsten ikke snakke om skolen med mine forældre om hvordan det går, og jeg har også forladt mine venner fra den gamle skole så jeg føler mig rigtig alene nu.
Hvis jeg selv kunne vælge vil jeg have hjemmeundervisning da en af mine gamle venner også får det men tør ikke at sige det til mine forældre for jeg ved ikke hvordan de vil reagere da jeg har prøvet og snakke med dem om det, og der sagde de kun negative ting om det, hvor jeg ser det som noget jeg inderligt virkelig har brug for.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år,
Tak for dit brev, hvor du på en rigtig fin og præcis måde beskriver, hvad der er svært. Jeg vil gøre mit allerbedste for at give dig nogle idéer, du kan overveje.
Først vil jeg sige til dig, at jeg synes, det er super, at du har fokus på, hvordan du har det. Det er nemlig vigtigt. Og det var godt, at du sammen med lærere og dine forældre fandt en løsning, da du ikke var glad for at gå på din gamle skole.
Da du i slutningen af 7. klasse fik tilbudt en plads på friskolen, tænker jeg, at du sikkert har haft nogle ønsker og drømme. Hvordan ville det være at gå på den nye skole? Hvordan ville det være at få nye venner og veninder?
Det er nogle drømme, jeg synes, du skal holde fast i. Også selvom du stadig oplever, at du er ked af det og har ondt i maven. Det er nemlig en stor ting at skifte skole – og det kan godt tage noget tid at falde til det nye sted.
Er der nogle af dine lærere, du har snakket med om dine ønsker og drømme ved at gå på friskolen? For måske kunne nogle af lærerne hjælpe dig med nogle idéer til, hvordan du måske kunne få nogle af ønskerne og drømmene til at gå i opfyldelse?
Måske ved lærerne at der er nogle af de andre i klassen og på skolen, der har nogle af de samme interesser som dig? Måske er der nogle valgfag på skolen, der interesserer dig – og hvor du kan møde andre med fælles interesser? Og måske kunne de blive nogle rigtig gode nye venner og veninder?
Samtidig med, at du finder nye venner og veninder, er det også helt ok at holde fast i nogle af dem fra din gamle skole. For de er jo også en del af dig. Måske kunne du overveje at invitere nogle af dem hjem til dig? Måske skrive til dem, at du savner dem?
Det er helt ok at kontakte dem – også selvom der er gået lidt tid siden sidst I har snakket sammen.
Det kan også være, at de bliver glade for at høre fra dig. Og måske har de også savnet dig – men har bare ikke været sikre på, at du ville have, de skulle kontakte dig?
Du nævner i brevet, at du godt kunne tænke dig hjemmeundervisning. Der kan både være gode og dårlige ting ved hjemmeundervisning. En god ting kan være, at hjemmeundervisning giver mulighed for, at også de børn og unge, der i en periode har det ekstra svært, fortsat kan få undervisning. Hjemmeundervisning er nok også en bedre løsning end at pjække.
Men da du selv nævner i brevet, at du føler dig alene, synes jeg ikke, hjemmeundervisning ville være den bedste løsning for dig. Og derfor tror jeg godt, jeg kan forstå, hvorfor dine forældre siger negative ting om hjemmeundervisning. For hvis du modtager hjemmeundervisning, lærer du jo ikke nye venner og veninder at kende. Og det tror jeg er rigtig vigtigt for dig lige nu.
Derfor synes jeg, det er en meget bedre løsning, at du sammen med lærerne på friskolen og dine forældre får hjælp og støtte til, at du kan komme til at trives på friskolen. At du finder nogle nye venner og veninder. Og at de drømme og ønsker, du havde, da du sagde ja til at gå på friskolen, bliver opfyldt. Det tror jeg vil gøre dig gladere.
Derfor vil jeg foreslå dig, at du får snakket med dine lærere og forældre, om hvordan du vil komme til at trives på friskolen. Hvis du lige nu har svært ved at snakke om det med dine forældre, kunne du måske starte med at snakke med lærerne? Og måske kunne du så sammen med lærerne snakke med dine forældre?
Nogle gange kan det være svært at skulle tage sådan noget her op med de voksne. Måske er man bange for, at de ikke lytter ordentligt efter – eller at de afbryder. Hvis du har det sådan, kunne du overveje at starte med at vise dit brev, du har skrevet her til brevkassen – evt. sammen med mit svar.
På den måde får du mulighed for at få sagt det, der er vigtigt for dig at få sagt. Og bagefter kan I så snakke om, hvordan I sammen sørger for, at du bliver glad for at gå på friskolen. Kunne det være en mulighed, du kunne have lyst til at overveje?
Jeg ønsker dig alt det bedste fremover. Jeg håber, du har fået lyst til at overveje nogle af mine idéer. Jeg tror på, at du sammen med de voksne kan lave en plan for, hvordan du bliver glad for at gå på friskolen. Hvis du får brug for at snakke, er du altid velkommen til at skrive eller ringe.
Kærlig hilsen BørneTelefonen