skole, karakter og fester

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige på 15 år,

Tak for dit brev. Hvor er du dog modig, at du kan være så ærlig. Når jeg læser dit brev ser jeg en pige, som har gået igennem en masse ting og er rigtig stærk. Jeg kan forstå, at karaktergennemsnit fylder en del for dig. Du skal vide, at der er rigtig mange unge mennesker, som har høje forventninger til dem selv og deres karakterer i skolen. Derfor synes jeg det er så flot, at du har formået at få sat ord på det og sendt det ind til os.

Du fortæller, at det kan gøre dig ked af det, når der snakkes om karakterer og gennemsnit i skolen. Samtidig læser jeg også, at du egentlig er ret godt tilfreds med dine karakterer. Er det mon rigtig forstået? Jeg synes, at det er rigtig godt, at du inderst inde er tilfreds med din egen præstation i skolen. Det er nemlig vigtigt. Dog kan jeg forstå, at du kan få følelsen af ikke at være god nok, når du sammenligner dig selv med de andre piger. Det må være en ubehagelig følelse.

Du skriver også, at du kan være nødt til at droppe en masse for at følge med, imens de andre piger både kan feste og samtidig få gode karakterer. Årh, jeg kan godt forstå, at du synes er hårdt og uretfærdigt. Jeg kan forstille mig, at det kan det virke som om, at de andre piger bare kan det hele i forhold til dig. Er det mon sådan du kan føle?

Men, mon det er den sande virkelighed? Har du tænkt over det? For som du også selv skriver, så har alle nemlig deres egne ting at kæmpe med. At du helt selv nævner dette, får mig til at tænke, at du faktisk godt ved, at alle mennesker er forskellige. Det er virkelig godt set! Har du tænkt over, hvor du har dine særlig stærke sider? Nogle gange kan man komme til at glemme dem, fordi man har travlt med at se på hvad alle andre har af stærke sider. Måske du kunne skrive dem ned på papir?

Jeg fornemmer, at det er vigtigt for dig at klare sig godt i skolen. Derfor tænker jeg også, at det er en super god beslutning, at du har valgt at tage 10. klasse. Godt klaret! Ved at tage 10. klasse, så har man lidt ekstra tid til at blive rigtig klar til fx. gymnasiet. Helt som du selv skriver. Jeg synes, at det er en moden og voksen beslutning du har taget. Har du mon rost dig selv for det?

Hvis man ofte bliver ramt af følelsen af, ikke at være godt nok, så kan det faktisk være svært at se ens egne stærke sider. Så kan man komme til at være alt for hård ved sig selv. Har du tænkt over, om du kan være lidt for hård ved dig selv? Hvis det er tilfældet, så er det en rigtig god ide at få snakket med ens forældre eller en god veninde. Du har allerede vist ved at skrive herind, at du er modig nok til at dele det med andre. Kunne det være en mulighed for dig at dele det med nogle af dine nærmeste?

Du skriver i dit brev, at du egentlig bare havde brug for at skrive det til nogle. Det har du nu gjort og det var rigtig flot klaret. Dit problem er stort for dig, så derfor har du selvfølgelig fået et svar fra os. Jeg håber, at svaret kan give dig lidt inspiration til at få sat nye tanker i gang. Tanker, som siger, at du er helt god nok som du er og du fortjener alt det du får. At man ikke nødvendigvis skal være som alle de andre. At det er helt okay, at man nogle gange bare har brug for ”at få det ud af systemet”.

Tak for dit brev

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.