Skole

Jeg har altid været fantastisk i skolen. Men nu kan jeg ikke overskue skole, lektier. Jeg pjækker. Men det gør ingenting på mine test jeg har alle rigtige, men alligevel føler jeg at jeg ikke har overskud til skolen. Når vi får lektier for bliver jeg stresset og dagen inde vi skal svare har jeg ikke lavet dem og vågner derfor midt om natten.

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år

Tak for dit brev. Det er virkelig flot, at du skriver til BørneTelefonen. Jeg vil gøre mit aller bedste for at hjælpe dig.

Du skriver, at du ikke længere kan overskue skolen og lektier. Du skriver også, at du bliver stresset, når du får lektier for. Det lyder ikke særligt rart for dig. Men hvor er det bare godt, at du alligevel er fantastisk i skolen og har alle rigtige i dine tests. Det er meget imponerende.

Jeg tænker på, hvordan det mon kan være, at du pjækker, føler dig stresset og ikke kan overskue skolen? For nogle børn er det, fordi de har for mange lektier for. For andre børn er det, fordi de keder sig i skolen. Det kan også være, fordi der er problemer derhjemme. Eller noget helt andet.

Hvis jeg var dig, tror jeg, at jeg ville jeg tale med en rigtig sød voksen om det. Du har nemlig ret til at få hjælp, så du kan få det bedre og ikke vågne midt om natten. Ingen børn skal have det dårligt og føle sig stresset. Heller ikke dig.

Måske kender du en, der ville være god at snakke med? Det kan være mor eller far? Eller måske en sød lærer? Hvem tror du, at du bedst kan snakke med?

Hvis du synes, at det er svært at fortælle til en voksen, kan du prøve at vise dit brev og mit svar. Tror du, at det måske ville være en god løsning for dig? Det kan også være, at du har mod på at sige det direkte?

Du kan f.eks. sige: ”Jeg føler mig stresset, og jeg har brug for hjælp til at få det bedre” eller ”Jeg har svært ved at overskue skolen, og jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre. Jeg har brug for hjælp”. Giver det mon mening for dig?

Når du føler, at du ikke kan overskue skolen, kan det nogle gange også hjælpe at skrive dagbog. Gad vide om du har prøvet det?

Når du skriver dagbog, kan du få alle dine tanker ud af hovedet og ned på papiret. Der er mange børn, der synes, at det er rart. Måske kunne det også være rart for dig.

En dagbog kan også hjælpe dig med at holde styr på dine tanker. Du kan nemlig altid kigge tilbage i din dagbog og huske, hvad du har tænkt på i går eller for en uge siden. Det kan være, at det vil føles godt for dig. Det er kun dig, der kan mærke det.

Jeg håber i hvert fald, at du vil tænke over at få en god snak med en voksen, så du kan få det bedre. Jeg synes ikke, at du skal gå og være stresset, ikke kunne overskue skolen – og vågne midt om natten. Det er vigtigt, at du har det godt – det skal de voksne hjælpe dig med.

Du virker som en modig pige, når du tør at skrive herind og fortælle, hvordan du har det. Jeg er sikker på, at du nok skal finde frem til, hvad der er rigtigt for dig at gøre.

Kærlig Hilsen

BørneTelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.