Brev
Skole
Hej
jeg er en pige det er meget genert som nogle gange påvirker min dag.
Jeg har meget stor præsentationsangst og forleden en dag da vi skulle læse noget op gik jeg i stå jeg kunne ikke der gik lang tid før jeg sagde noget og jeg afsluttede ved at sige “det var det” (jeg stoppede midt i det hele).
Jeg har snakke om det med min mor men hun siger bare at det er fordi jeg er ny og sådan (er lige flyttet skole)og det passer men der er gået et godt stykke nu og jeg føler jeg bare slet ikke jeg hører til der
grunden til jeg flyttede var at jeg ikke havde råd til at gå der længere, jeg havde det fint på min gamle skole men nu kan jeg ikke komme tilbage så det har jeg accepteret.
Men i går fik jeg at vide at vi skulle fremlægge enten alene eller med en partner men jeg er meget genert og turer ikke at spørge de andre men hvis jeg ikke spørger skal jeg arbejde alene hvilket jeg ikke kan.
En sidste ting er at jeg har rigtigt svært ved mine lektier og kan ikke søge hjælp…mine forældre er ikke gode til dansk… Så når jeg laver mine lektier er jeg meget i tvivl.
Men ellers vil jeg bare håbe der kommer svar…:)
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år. Tak for dit brev. I dit brev forklarer du meget fint, hvordan du kan være genert. Der er intet galt med at være lidt genert indimellem - det er helt naturligt og noget, som de fleste mennesker oplever. Men i dit brev kan jeg læse, at genertheden indimellem påvirker din dag meget. Derfor håber jeg, at jeg måske kan komme med nogle ideer til, hvordan du kan arbejde med genertheden, så du kan blive lidt bedre til at klare de krav, som der bl.a. er i skolen.Du fortæller, at du har fortalt din mor om det. Det er rigtigt godt, at du har gjort det. Du skriver, at I har talt om, at det måske kunne skyldes, at du er flyttet skole. Men det lyder lidt til, at du selv synes, at der er gået lidt for lang tid til, at det kun skulle være det, der var problemet. Er det mon rigtig forstået? Jeg tænker derfor på, om du mon også har fortalt din lærer om din generthed? Hvis du ikke har det, kunne det måske være en ide? Jeg ved at flere lærere er gode til at lave nogle individuelle aftaler, som man stille og roligt kan øve sig på at blive mindre genert. Det kan fx være, at man laver en aftale om, at man kun bliver taget, hvis man har hånden oppe, men samtidig lover man også læreren, at man så som minimum har hånden oppe et antal gange i timen? Man skal selvfølgelig lave nogle aftaler, som man sammen finder ud af..
Jeg kan også læse, at du er lidt nervøs for den kommende fremlæggelse. Hvis man selv har lidt svært ved at finde en partner, men gerne vil have en, kan en lærer også hjælpe med det. Men det er ikke sikkert, at din lærer ved, hvor svært det er for dig, så derfor er det vigtigt, at du får det sagt. Så din lærer nemlig hjælpe dig bedst muligt. Hvis du synes det er svært at sige det til din lærer, så kan du måske skrive det på en seddel eller på intra? Måske dine forældre kan støtte dig i at få det fortalt? Vil det være muligt, så din lærer ved, hvordan du har det? Du skriver også, at du har det lidt svært med lektierne, fordi du ikke kan få hjælp derhjemme. Jeg ved, at flere skoler faktisk har lektiehjælp - lektiecafé, et par gange om ugen. Måske kunne det være en ide for dig? Der er også flere fritidsklubber, biblioteker eller ungdommens røde kors, der tilbyder lektiehjælp, så måske kunne du undersøge det? Det er nemlig helt almindeligt, at man har brug for hjælp til lektierne indimellem. Det er godt, at du er opmærksom på, at du har brug for hjælp til lektierne og gerne vil gøre noget for det. Det er en styrke, du skal sætte pris på, for det kan hjælpe dig videre til hjælp. Den sidste ting, som jeg vil anbefale til dig, lyder måske lidt fjollet, men hvis man siger rigtig mange gange til sig selv ”jeg er genert”, så ender man med at blive endnu mere genert. Derfor kan man forsøge at hjælpe sig selv. Det kan man gøre ved at sige ”gode” ting til sig selv. Fx "det er ok at blive genert eller spændt. Hvis jeg går i stå, så trækker jeg lige vejret dybt, får ro på og taler videre", ”jeg kan sagtens klare den fremlæggelse”. ”Det tager bare 5 minutter og så er det overstået”, "jeg bliver kun bedre til at tale foran mange mennesker, hvis jeg øver mig" osv. Du kan jo selv prøve at finde på flere sætninger, hvis du har lyst til at prøve den ide af?
Du kan også få nogle gode råd af din lærer. Din lærer er jo vant til at stå foran klassen og fremlægge. Så det ville da være rigtig godt, at din lærer gav dig og resten af klassen nogle tricks og gode råd, når man skal lave fremlæggelser. Jeg tænker, at din lærer ved, at når I skal lave fremlæggelser påvirker mange elever med nevøsitet, spændinger og generthed. Et lille kursus for jer i klassen vil være godt, og en god måde at få talt sammen i klassen, om de følelser og tanker, der dukker op. Måske kan du være den, der spørger læreren om det, måske på intra? Hvordan vil det mon være, for jer alle i klassen? Jeg er sikker på, at der er mange i klassen, som vil blive glade for det. Jeg håber, du har fået nogle ideer til, hvordan du kan arbejde med at blive mindre genert og usikker. Hvis du har brug for det, er du altid velkommen til at skrive eller ringe igen til BørneTelefonen på 116111.De bedste hilsner fra BørneTelefonen