Brev
Skole
Hej børnetelefonen,
der er nok en masse, der har et størrer problem end mig, men nu har jeg besluttet mig for at skrive til jer.
Jeg er en pige, der går i 8. Klasse. Jeg startede på en ny skole i 4. Og siden da er 2 af mine bedste veninder stoppet fordi, at man går psykisk ned i min klasse.
Nu har jeg så en tæt veninde, men når hun ikke er der taler ingen med mig fra min klasse og det ender med at jeg kan begyndte at græde, det samme omvendt.
Jeg har besluttet mig for, at jeg ikke vil bruge min tid på et sted, hvor jeg ikke er glad. Jeg ønsker tit at være syg bare for at undgå at komme i skole. Og jeg har haft det sådan siden 7.
Jeg har snakket med mine forældre om det og jeg har søgt på 7 skoler. Ingen af dem vil give mig plads? Men har jeg ikke ret til at skifte skole? Og det kan umuligt være rigtigt, at de ikke kan skaffe plads til en person.
De giver mig den samme grund allesammen. De vil kun tage imod folk fra deres egen by, men der er ikke flere skoler i min by? Og det er Nabobyen, så det 10 mins afstand eller noget.
Jeg vil bare bede jer om at hjælpe mig med at skaffe en skole. Hvad skal jeg gøre? Min mor har mødt op på skoler. Ingen plads. Jeg vil gerne starte før sommerferien, da 9. Er alt forsent.
Det er også gået over mine karakterer og min hverdag.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej 15 årig pige.
Alle problematikker er velkomne her på BørneTelefonen, både store og små.
Jeg kan godt se, at både du og dine forældre har kæmpet for at finde en løsning, og jeg er ked af at høre, at det ikke er muligt at få plads i en anden klasse. Jeg forstår godt din frustation, og at du har brug for en forandring hurtigt.
Har dine forældre mon snakket med ledelsen på den skole du går på nu? Måske har ledelsen en mulighed for at ændre på tingene på den ene eller anden måde.
Hvad siger din lærer mon til mistrivslen i klassen? Hvordan har de andre elever det i klassen? Måske kan dine lærere lave noget i klassen, der ryster jer lidt mere sammen og gør at I får det bedre med hinanden. Det kan være nogle små teambuildings-øvelser, så man får set nogle andre sider af hinanden og på den måde måske giver mere plads til, at man godt kan være forskellige.
Én ting er sikkert og det er at du ikke skal være så ked af at gå i skole. Skolen har et ansvar for at alle har det godt i skolen, så du kan prøve at gå til ledelsen på din nuværende skole til at starte med og fortælle om problematikken og se om de kan gøre noget.
Du kan evt. give dine forældre nummeret til Børns Vilkårs ForældreTelefon: 35 55 55 57. Her kan de få vejledning i, hvordan de kan klage til skolens ledelse, hvis de ikke føler, at der bliver gjort nok i din sag.
Kærlig hilsen BørneTelefonen