Brev
Skal jeg skifte skole?
Hej 🙂
Jeg er en pige på 12 år det går i 6. Klasse.. I 3-4. Klasse var jeg en af de mest populære i klassen, men efter der er kommet 3 nye piger i klassen har jeg følt mig helt vildt udenfor.. Jeg sidder altid alene når vik skal spise frokost og når der skal vælge grupper er jeg (næsten) den eneste der ikke har nogen makker!
Det er slet ikke fordi jeg gerne vil være hende der skal bestemme alt, men jeg forstår bare ikke hvordan det kan være at jeg pludselig er blevet så alene.. Den eneste jeg 100% stoler på at min bedste veninde. Og hun går ikke engang i min klasse. Jeg kan ikke stole på NOGEN som helst udover hende, og det et ved at drive mig til vanvid!! Jeg har det helt sikkert bedre med drengene i klassen end med pigerne.
Jeg har længe overvejet at flytte skole. Men jeg VED bare hvor ked af det min bedste veninde ville blive (hun er nemlig også mega ked af hendes klasse, og jeg er den eneste hun har at snakke med) og så ved jeg at pigerne fra klassen ikke ville kunne forstå det.. For de tror at jeg har det helt fantastisk i klassen og jeg har aldrig givet udtryg for hvor ked af det jeg er oppe i skolen.. Jeg er også nervøs for om jeg overhovedet ville få det bedre hvis jeg skiftede skole. Jeg er bare mega forvirret og jeg græder hver dag oppe i skolen på toilettet i frikvarterene. Vær sød at komme med nogle råd 🙂
Hilsen “forever alone”
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Det er godt, at du har skrevet et brev om din situation i klassen, for det er rigtig lang tid, du har gået og følt dig ensom og udenfor. Oven i det kommer, at du ikke kan forstå, hvad der er sket, og hvorfor du pludselig blev så isoleret fra de andre piger, så jeg kan godt forstå, at du har brug for at få lidt hjælp.
Når jeg læser dit brev, tænker jeg på, om lærerne mon har hjulpet jer piger til at fungere bedre sammen? Mon du selv går rundt i det skjulte med denne ensomhedsfølelse iblandt pigerne uden at du har talt med nogen om det? For sommetider kan det være svært for lærerne og forældre at hjælpe, hvis de ikke ved at du føler dig ensom. Derfor tænker jeg, om der mon overhovedet er nogen, der ved, hvordan du har det?
Jeg tror, at pigegruppen i din klasse vil have godt af at få snakket sammen med en lærer om jeres trivsel og hvordan I sammen kan ændre det så det bliver rart for alle at være i klassen. Måske viser det sig, at der er andre end dig, der ikke trives så godt? Og måske skal der i virkeligheden ikke så meget til, før det bliver bedre. Sommetider handler det nemlig om, at der er nogen, der tør begynde at snakke om det. Så kan store problemer sommetider pludselig vise sig at være til at løse.
Måske vil du være den modige, der tør tage fat på din egen og pigegruppens trivsel? Jeg ved godt, det kan være svært at stå frem, men du kunne f.eks. starte med at betro dig til den lærer, du har mest tillid til, evt. ved at vise ham / hende det brev, du har skrevet. Så har I en god start på en samtale. Mon, du vil have mod på det?
Hvis du synes, det er svært at gøre selv, er der måske mulighed for, at en eller begge dine forældre vil hjælpe dig og bakke dig op. Så kan I sammen tale med din lærer, og når både dine forældre og lærer ved hvordan du har det, kan de også bedre hjælpe og støtte.
Du har ret i, at det er en svær beslutning at skifte skole, og jeg ved heller ikke, om det er det rigtige for dig. Men jeg håber, at du har mod nok til at følge mine forslag og i første omgang forsøge at ændre din situation i din nuværende klasse, så du på den måde giver dig selv og pigegruppen en chance.
Du skal vide, at du altid er velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller logge dig ind på BørneChatten eller SMS rådgivningen, hvis du har brug for det.
Kærlig hilsen fra BørneBrevkassen
Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?
Gode råd om at være Ny i klassen