Brev
Psykisk dårligt
Hej
Jeg er en pige på 13 år
Jeg har det rigtig dårligt,
jeg bryder mig ikke om at gå i skole på grund af lærene og lektierne.
Jeg har måske ADHD da min storesøster har det og min mor, vi er ved at finde ud af om jeg har det.
Jeg har op til flere gange overvejet selvmord eller at skære i mig selv, fordi jeg har det så dårligt.
Hvad skal jeg gør, jeg kan ikke mere 🙁
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13
Tak for dit brev. Hvor er det godt, at du skriver til os og beder om hjælp. Det er godt at kunne bede om hjælp når man har det dårligt.
Når du fortæller, at du er ved at blive undersøgt for om du har diagnosen ADHD og din mor og søster allerede har fået diagnosen, forstår jeg godt, at det må være en svær tid for dig.
Jeg kan forestille mig at du må være spændt på om du også har diagnosen ADHD...?? Men uanset om du har diagnosen eller ikke, må du have hjælp til at få det bedre i din hverdag her og nu.
Du skriver, at du er træt af lærerne og lektierne. Ved lærerne mon, at du har det dårligt for tiden? Jeg synes, at det er vigtigt at de ved det, så de kan hjælpe dig i hverdagen, og måske tilpasse dine lektier så det bliver til at overskue for dig lige nu...? Det kunne være en god ide hvis du, måske sammen med din mor eller far, kunne få en snak med lærerne om hvordan du har det og du har brug for deres hjælp i skolen. Eller måske er der en anden voksen, som kan hjælpe dig med at sige det til din lærer - hvem mon det så kan være?
Jeg tænker på, om der mon ikke er en psykolog, som er med til at finde ud af om du har diagnosen ADHD? Hvis der er det, tænker jeg, at det er oplagt at I tager kontakt til den psykolog og beder om hjælp til hvad I bedst kan gøre. Psykologen kan også snakke med dine lærere. Det kan jo også være at I som familie har brug for hjælp til at få hverdagen til at gå godt?
Når flere medlemmer i familien har ADHD tænker jeg, at det kan være en udfordring for jer indimellem? Jeg tænker også på om der er andet end det med skolen, som gør at du har det dårligt for tiden? Det kunne være rigtig godt hvis du kunne prøve at tænke over det og snakke med nogen om det. Det kan være psykologen, hvis der er en, eller du kan bede om at blive henvist til PPR ( pædagogisk psykologisk rådgivning) eller selv ringe til dem (telefonnummeret til PPR står på din kommunes hjemmeside). Så du kan komme til at snakke med en.
Jeg ved ikke, om du kender til ADHD foreningen? Måske kender dine forældre den. ADHD foreningen har en hjemmeside, hvor du også kan læse mere om diagnosen, hvordan det er at leve med diagnosen og få det bedre. Der er også mulighed for at få rådgivning og tale med andre børn i deres samtaleforum. Hvis du vil læse mere kan du klikke her: www.adhd.dk
Din lærer kan I samarbejde med dine forældre henvise dig til PPR.  Det kan måske godt tage lidt tid. I mellemtiden må du meget gerne ringe til BørneTelefonen og snakke med en rådgiver på 116 111. Det er min erfaring, at det hjælper at snakke med nogen som kan lytte til hvordan du har det og som måske også kan sige noget til dig, som kan lette det lidt for dig.
Jeg håber at du kan komme lidt videre med mine råd.
Knus og Kærlige hilsner
BørneBrevkassen
Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?
Gode råd om at være Ny i klassen