Brev
Prut blev til angst
Hej brevkassen.
Jeg er en pige på 13 år. Der skal ikke så meget til, før at jeg bliver pinlig berørt.
Her sidste år i 6 klasse, kom jeg til at slå en prut imens årgangen var samlet. Alle grinte og jeg var helt rød i hovedet.
Dagen efter havde de fleste vist glemt det – men ikke mig. Lige siden det har jeg været så nervøs for at det skulle ske igen. Jeg fik det dårligt hver gang der var stille i klassen. Eller hvis jeg skulle fremlægge noget.
Jeg snakkede med min mor om at jeg tit fik det dårligt. Hun skrev lidt frem og tilbage med min lærer.
Da jeg kom i skole igen, skulle jeg snakke med min lærer om det. Det skal lige siges at hun var en fantastisk forstående lærer. Nå men, vi lavede en aftale om at hvis jeg fik det dårligt i klassen, var der et andet rum jeg kunne gå ind i og slappe lidt af. Det gjorde jeg så nogle gange.
Det hjalp måske lidt. Mine forældre besluttede senere hen, at jeg skulle begynde til psykolog. Det gad jeg virkelig ikke, men jeg gjorde det alligevel. Det hjalp i en periode. Psykologen sagde også til mig, at jeg havde fået angst. Jeg får det vildt dårligt når jeg er i sammen rum med en masse mennesker. Det kan både være mine bedste venner eller helt tilfældige. Nu er jeg så startet i 7 klasse. VI har fået 2 nye klasser ind. I Dansk er vi begyndt at gå på hold. Lige inden jeg skulle ind på et hold, fik jeg det vildt dårligt. Jeg følte at jeg næsten ikke kunne trække vejret. Jeg var med inde på holdet i 1 halvanden time. I frikvarteret tog jeg hjem. Jeg havde det så dårligt. Jeg rystede og havde kvalme.
Jeg forstår overhovedet ikke hvad der sker. Jeg vil så gerne bare kunne være med. Jeg føler tit, at jeg havde tiden har det dårligt. Mine venner siger også tit, at jeg hele tiden har det dårligt. Håber i kan hjælpe eller komme med nogle gode råd.
Kærlig hilsen anonym
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 13-årige pige
Tak for dit brev.
Jeg ville ønske at du kunne læse nogle af de breve vi får fra hundredevis af unge, som har det præcis som dig; unge som skammer sig over sig selv, er bange, og tror at andre dømmer dem. Måske ville det berolige dig at vide, at det er en del af teenage-alderen, at man for alvor bliver bevidst om sig selv? Det indtryk andre har af én bliver vigtigere end ALT andet. Tankerne om hvad de andre tænker om én kan komme til at fylde virkelig meget. Kan du genkende det?
Set i dét lys er det klart, at en prut kan komme til at sætte gang i en lavine af bange tanker, om de andre mon synes, man er ude af kontrol, eller ulækker. Du ved godt, at alle prutter (også i skolen), men det hjælper jo ikke, når angsten tager over.
Jeg forstår godt, at du bliver bange for alt det, du mærker. Men det er almindeligt, at angst kan mærkes kropsligt, fx som den kvalme, de rystelser og problemer med åndedrættet, du skriver om. De kropslige ting er ubehagelige, men ikke farlige, og de vil forsvinde igen.
Jeg synes, det er så positivt, at du får hjælp fra en psykolog, som kan hjælpe dig med at sætte ord på det, du oplever. Det er dejligt at læse, at dine forældre ikke ignorerer, at du har det skidt, men prøver at hjælpe dig. Får I også snakket sammen, eller er det kun psykologen du taler med om dine tanker?
Du skriver, at dine venner kan se på dig, at du har det dårligt, så det lyder som om de kender dig rigtig godt og holder af dig, synes jeg. Det er rigtig godt, hvis du tør snakke med din familie og dine venner om, hvordan du har det, det vil også hjælpe dig.
Der er specielle angstbehandlingstilbud, steder hvor man sammen med andre unge og en psykolog kan arbejde med angst i små grupper, og det har vist sig at være ret effektivt. Det kan være, at dine forældre også har lyst til, at I som familie får rådgivning sammen? Det kan nemlig også være hjælpsomt for unge.
Du og dine forældre kan undersøge én af de muligheder, hvis I synes, der skal ske noget andet eller mere end den hjælp, du allerede får. Du er også altid velkommen til at kontakte os igen.
Held og lykke, og kærlig hilsen her fra BørneTelefonen.