Prom i skolen

jeg bliver tvunget til at danse med en person jeg ikke ked

og vi skal komme til Prom og koster 20-30 kr.

hvis der ikke sker noget dræber jeg mig selv

Dreng, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du

Det lyder til, at du bare slet ikke har lyst til at komme til Prom. Du føler dig tvunget til at danse med en.

Jeg kan ikke læse, om det er fordi, du skal danse, at du ikke vil til Prom. Eller det er fordi, du skal danse med en bestemt, du ikke kender? Eller en, du ikke kan lide?

Lige nu fylder det dog så meget, at du tænker på at dræbe dig selv. Mon du skriver sådan, fordi du VIRKELIG bare ikke vil til Prom og danse. Eller mon du mener det?

Hvis du tænker på at dræbe dig selv, så er det selvfølgelig meget vigtigt, at du får hjælp.

Kan du tale med dine forældre om, hvordan du har det? Eller en fra skolen? Måske din lærer? Og måske har du en ven, der kan hjælpe dig med at tage snakken?

Sammen kan I prøve at lægge en plan for, hvordan Prom kan blive en god oplevelse for dig,

Det kan jo være, at du kan få lov til ikke at danse?

Det kan også være, at du finder ud af, at det med dansen kun er en lille del af Prom. Og at du derfor vælger at danse for at kunne være med til det andet – som du måske synes er sjovt?

Du må også meget gerne ringe til os på 116111 for at fortælle lidt mere om din bekymring for Prom. Så kan du sammen med rådgiveren lægge en plan.

Jeg håber, at du finder en god løsning, så Prom bliver en god oplevelse for dig.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.