Pladser

Hej

jeg er en elev som går i 7 klasse.

Vi har idag fået nye pladser, og jeg er ikke glad for dem jeg har fået.

De er ikke på mit niveau og larmer i timerne. Alle mine vinender sider på nogen ok. Pladser.

En ny skal også starte i vores klasse, og jeg vil rigtig gerne sidde ved siden af hende.

Jeg får aldrig nogen pladser som jeg er glad for, og vores lærer gør ikke noget ved det .

Jeg har overvejet at flytte skolen af flere årsager.

Håber i kan hjælpe mig

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej pige på 13 år.

Det er helt vildt surt, at få en plads, man ikke synes særligt godt om. Du skriver, at du har overvejet at flytte skole af flere årsager. Nu ved jeg jo ikke, hvad de andre årsager er. Men i forhold til det med at få nye pladser, så vil det sikkert være det samme på en ny skole. Jeg tror, at langt de fleste klasser har en "bytte plads ordning". Så et skoleskift, tror jeg ikke vil løse dit problem.

Jeg synes helt sikkert, at du skal tage endnu en snak med din lærer omkring din plads. Jeg tænker, at det du skal lægge vægt på er, at de larmer i timerne og at det er forstyrrende for dig. Læreren skal tage ansvar for, at alle i klassen kan lære noget. Så et forslag du kunne komme med, kunne være, at du gerne vil sidde sammen med den nye pige i klassen.

Du skriver også, at de er under dit niveau. Mener du, at du er bedre i skolen end dem? Hvis det er tilfældet, så kan du faktisk lærer rigtig meget af, at være den i gruppen, der er faglig stærk. Så bliver man tvunget til, at skulle forklare tingene på forskellige måder og på den måde bliver man selv endnu dygtigere.

Jeg håber, at det løser sig for dig.

De bedste hilsner fra BørneTelefonen.

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.