Brev
Pladser
Hej
jeg er en elev som går i 7 klasse.
Vi har idag fået nye pladser, og jeg er ikke glad for dem jeg har fået.
De er ikke på mit niveau og larmer i timerne. Alle mine vinender sider på nogen ok. Pladser.
En ny skal også starte i vores klasse, og jeg vil rigtig gerne sidde ved siden af hende.
Jeg får aldrig nogen pladser som jeg er glad for, og vores lærer gør ikke noget ved det .
Jeg har overvejet at flytte skolen af flere årsager.
Håber i kan hjælpe mig
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige på 13 år.
Det er helt vildt surt, at få en plads, man ikke synes særligt godt om. Du skriver, at du har overvejet at flytte skole af flere årsager. Nu ved jeg jo ikke, hvad de andre årsager er. Men i forhold til det med at få nye pladser, så vil det sikkert være det samme på en ny skole. Jeg tror, at langt de fleste klasser har en "bytte plads ordning". Så et skoleskift, tror jeg ikke vil løse dit problem.
Jeg synes helt sikkert, at du skal tage endnu en snak med din lærer omkring din plads. Jeg tænker, at det du skal lægge vægt på er, at de larmer i timerne og at det er forstyrrende for dig. Læreren skal tage ansvar for, at alle i klassen kan lære noget. Så et forslag du kunne komme med, kunne være, at du gerne vil sidde sammen med den nye pige i klassen.
Du skriver også, at de er under dit niveau. Mener du, at du er bedre i skolen end dem? Hvis det er tilfældet, så kan du faktisk lærer rigtig meget af, at være den i gruppen, der er faglig stærk. Så bliver man tvunget til, at skulle forklare tingene på forskellige måder og på den måde bliver man selv endnu dygtigere.
Jeg håber, at det løser sig for dig.
De bedste hilsner fra BørneTelefonen.