Min lærer er dum at høre på

Hej

jeg er 11 år og min lærer og min klasse og er alle surer på lærer og de hele startede med at jeg sagde at hvorfor at skolen skal være kedelig og så sagde min lærer at jeg skulle ikke have den istiling for så bliver den kedeligt mig men vis du siger at skolen skal være kedelig

Dreng, 11 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 11 år

Jeg kan godt forstå, at du er blevet frustreret. Og måske også sur? Fordi du synes, det kan være kedeligt med skolen.

Du spørger, om jeg vil sige, at skolen skal være kedeligt. Jeg kan godt forstå, at du får lyst til at stille det spørgsmål. Både til BørneTelefonen og til din lærer. Mit svar vil kort være: Nej, skolen skal ikke være kedelig. Men det kan (desværre) godt ske, at man nogle gange synes, at nogle af tingene i skolen er kedelige.

Vi er jo alle forskellige. Fx så synes nogen måske at fodbold er spændende, mens andre synes det er kedeligt. Det samme kan gælde matematik, engelsk eller dansk. Derfor kan det være svært at sikre, at alle synes, det man laver i timerne, er spændende. Og det kan være godt at huske på, selvom det kan være svært.

Du beskriver, at din lærer også svarede på dit spørgsmål om, hvorfor skolen skal være kedelig. Din lærer svarede, at du ikke skulle have den indstilling, at skolen er kedelig, for så bliver den kedelig.

Jeg fornemmer, at det måske ikke helt var det svar, du ønskede? Jeg vil forsøge at forklare, hvad jeg tror, din lærer måske har ment med det. Din lærer har måske forsøgt at fortælle dig, at når vi tror eller mener, at noget er på en bestemt måde, så bliver det også ofte sådan.

Det kan måske lyde fjollet. For hvis vi tror, at græsset er blåt, så bliver det jo ikke bare blåt.

Nogle forskere lavede faktisk engang et forsøg. De havde to forskellige klasser, og den ene klasse blev fortalt og fortalte hinanden, at de ikke var så gode og så kloge. Mens den anden blev fortalt og fortalte hinanden, at de var super gode og kloge. Men begge klasser var faktisk lige dygtige.

Efter noget tid lavede de så en test, og det viste sig, at den klasse der troede, at de ikke var så kloge, faktisk ikke klarede sig så godt, som den anden. Fordi de ikke troede på sig selv. Man kan måske sammenligne og sige: At hvis du siger til dig selv, at det er super kedeligt, så bliver det helt sikkert også kedeligt. Jeg håber, at du kan følge mig?

Men det er selvfølgelig okay, at man nogle gange, synes at noget er kedeligt. Det er helt naturligt!

Måske du kan give din lærer nogle konkrete forslag til, hvordan det bliver mindre kedeligt for dig? Du kan måske vise din lærer brevet her og mit svar, og så prøve at komme med nogle forslag til, hvad der kunne gøre undervisningen lidt mere spændende. Det kan måske være, hvis man kan være fysisk aktiv eller kreativ, mens man lærer?

Det kan måske være hjælpsomt at tale med dine forældre eller en anden i din familie, om de her oplevelser med din lærer. Måske de har oplevet noget lignende selv engang? De kunne også  hjælpe med at komme med forslag til, hvordan det kunne bliver sjovere at gå i skole? Der er nemlig forskellige måder at lave undervisning, så måske kan de forslag være med til at ændre på det.

Jeg håber, at mit brev måske har sat nogle tanker i gang eller givet et par gode idéer.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.