Mobbet grundet familien..

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 11 år,

Det der sker i skolen er på ingen måde okay. Og det er ikke din skyld, at de andre siger de ting til dig. Og derfor er det rigtigt godt, at du tænker på at få hjælp til det.

Jeg forstår godt, at du kan tænke,  at dine forældre måske føler skyld. Men jeg tænker, at det er vigtigt, at dine forældre ved hvordan du har det, så de kan hjælpe dig.

Hvis du er lidt i tvivl, om du har lyst til at sige det til dem, kunne du starte med at fortælle en lærer om de ting, de andre siger? Det kan ikke være sjovt at gå med de tanker alene, så jeg synes helt sikkert, at du skal fortælle det til en god lærer og dine forældre.

Din skole og lærerne skal hjælpe med at alle elever har det godt og trives. Det er en del af deres job. De skal hjælpe med at du og din klasse har det godt og er trygge ved at være i skolen. Derfor er det godt at sige det til de voksne, så de kan hjælpe.

Det ville være rigtigt godt, at din lærer tog fat i mobning og drillerier i klassen. Så klassen kan tale om tingene og finde ud af, hvordan man er en god kammerat. Det kan også være, at dine klassekammerater måske ikke helt ved så meget om terror og hvem der egentlig bomber ude i verden. Måske vil det også hjælpe, hvis din lærer fortalte lidt om det i en time?

Nogle gange kan man godt gå at være bange for det man ikke helt forstår eller kender særlig meget til. Defor er det godt at man får viden, så man ikke lader det gå ud over andre.

Jeg håber, at du får fortalt det videre til nogen, som kan hjælpe dig med at få det stoppet. Du kan måske vise dit brev, hvis det er svært at få sagt?

Hvis du har brug for at tale mere om, hvad du kan gøre, er du altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111.

Dine forældre kan ringe til vores ForældreTelefon på 35555557 - det er gratis rådgivning.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning

Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.

Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.

Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.

Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.

Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.

Trin-for-trin hjælp

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!