min klasse skal splittes

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Jeg kan godt forstå, du er ked af det. Det kan nemlig være rigtig svært at forstå, når der sker store forandringer i ens liv. Det tager tid at vænne sig til. Hvordan kan det mon være, at din klasse skal deles?

Når man er rigtig ked af det, er det vigtigt, at man taler om det. Indimellem kan frygten for noget nyt, være det værste. Derfor ved jeg fra andre, at det kan være en stor hjælp, hvis man taler om det. Der er sikkert også flere af de andre i klassen, der er kede af det?!

Lige nu fylder de triste tanker, og derfor er det lettest at se alt det dårlige. Men mon ikke også, at der kan komme noget godt ud af det? Måske kunne du, fx sammen med din veninde, lave en liste med de gode og dårlige ting. En god ting er fx, at I får mulighed for at lære nogle nye kammerater at kende. Og overvej også, hvordan de dårlige ting kan blive til gode ting. Fx kan "jeg vil savne min veninde" blive til "vi skal have en fast veninde-dag" osv. Hvad tænker du om sådan en liste?

De fleste skoler ved godt, at det kan være svært at splitte en klasse. Derfor er der måske allerede arrangeret noget særligt for jer, så I hurtigt får det godt med den nye klasse? Hvis ikke, kan du måske prøve at tale med din lærer. Det er nemlig vigtigt, at de voksne ved, hvordan I har det, så de kan sørge for, at det ender med at blive godt for jer.

Det lyder til, at du har et stærkt venskab med din veninde. Tror du ikke - hvis I gør jer umage, at jeres venskab kan klare det? Det tror jeg. Men du har ret i, at tingene bliver anderledes, men heldigvis behøver det, der er anderledes, jo ikke kun at være dårligt. Måske bliver jeres venskab endnu stærkere?!

Jeg håber, du ved, at det er helt almindeligt at være ked af det, når der skal ske store forandringer. Men forhåbentlig ved du også, at forandringer også kan give nye muligheder.Det er bare ikke altid, man kan se dem lige med det samme. Tal derfor med nogen om det - både dine venner, din lærere og dine veninder.

Husk, at du er velkommen til at kontakte BørneTelefonen på 116111.

De bedste hilsner
BørneTelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.