Venne problemer

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej pige på 12 år,

Tak for dit brev. Hvor er det godt, at du skriver til os, når du synes, at du har et problem, du ikke kan løse.

Du skriver, at der er to pigegrupper i din klasse, men at dit problem er, at du ikke er en del af nogen af dem. Samtidig fortæller du, at du kan være sammen med begge grupper, som om det var “din gruppe”. Og så fortæller du også, at der er en tredje gruppe i din parallelklasse, som du også kan lide at være sammen med.

Hvor er du heldig, at du har flere valgmuligheder, når det handler om vennegrupper. Godt nok siger du, at du ikke er med i nogen af dem. Men du kan godt lide at være sammen med alle tre grupper og den rare følelse opstår jo som regel, fordi den er gensidig. De tre grupper har det sikkert også rart sammen med dig.

Det er jo ikke alle mennesker, der nødvendigvis SKAL være medlem af én bestemt gruppe. Måske er man et meget positivt og nysgerrigt menneske, der har det godt med mange forskellige typer mennesker. Og sådan et menneske er du måske. Og derfor trives du i flere forskellige grupper med forskellige mennesketyper i og med forskellige interesser. Og det er der slet ikke noget forkert i. Det er helt normalt. For alle mennesker er forskellige.

Jeg kender dig jo ikke, men jeg tænker, at dit problem med ikke at tilhøre én bestemt af grupperne, måske hænger sammen med, at dine skolekammerater “kun” er med i én gruppe. Og at du måske derfor kan føle dig lidt forkert. Men du er lige så rigtig, som alle de andre. Så jeg håber, at du kan komme til at nyde, at du er åben for muligheder og god til at være sammen med mange forskellige mennesker.

Hvis det alligevel er dit ønske at være en del af kun én gruppe, vil jeg foreslå, at du finder din “indre stemme”/”mavefornemmelse” og følger den. Det er kun én selv, der ved, hvad der er det rigtige for én. Hvis du så finder frem til at vælge én af de tre grupper til “din”, tror jeg, det bedste kunne være, hvis du talte med medlemmerne om dit ønske om at være en del af deres gruppe. Og så tror jeg, at I sammen kan finde ud af noget.

Jeg håber, du kan bruge mit svar til at komme videre og husk, at du altid kan skrive til os igen på BørneTelefonen.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.