matematik

Hej Børnetelefon.

Jeg har et problem.

Jeg er virkelig bagud i min klasse.

Til matematik, er jeg rigtig dårlig og jeg er meget trist når vi fks. for en test eller noget.

Når vi er færdig med prøven, går jeg nogen gange ud på toilet, og græder.

Jeg beder til Gud, og spørge om Han vil hjælpe..

Og jeg var engang tæt på at cutte.. (at skære i sig selv)

Jeg vil bare gøre mine forældre stolte, og jeg kan ikke få så meget hjælp af dem for de forstår ikke så meget dansk.

Jeg ved at de vil have at jeg skal have en god uddannelse, og et godt liv. Og det vil jeg også selv. For de vil have jeg skal have det de ikke havde..

Jeg føler at jeg er den dummeste i hele skolen!

Vil du ikke nok hjælpe mig..

Hilsen en fortabt pige.. 🙁

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Tak for dit brev, hvor du spørger, om jeg vil hjælpe dig – og det kan du tro, jeg vil. Jeg vil i hvert fald gøre mit bedste – og jeg håber derfor, at du måske kan få nogle ideer til, hvad du kan gøre, så du ikke skal fortsætte med at føle dig ”fortabt”. Du fortæller i dit brev, at du føler dig ”virkelig bagud” i din klasse., og at du ikke rigtig føler, at du er så god til matematik. Du skriver, at det påvirker dig så meget, at du kan blive så ked af det, at du overvejer at skade dig selv. Derfor er det så godt, at du har skrevet herind, for det er heldigvis ikke den eneste mulighed, du har.

Når man oplever udfordringer i skolen, er det rigtig vigtigt, at man kan tale om ”problemet”, fx at du har svært ved matematik. Ellers er det svært at gøre noget ved det. Derfor tænker jeg på, om du mon har talt med dine lærere om det? Det er rigtig vigtigt, at dine lærere ved, at det gør dig så ked af det, når du føler dig bagud. Måske tænker de slet ikke, at du er så ”dårlig”, som du selv går og tror?! I sidste ende er det lærerne og skolen, der skal sørge for, at du lærer det, du skal. Mon du kan tage en snak med din matematiklærer, en ide kan være at vise læreren dit brev til os og mit svar, så får læreren en præcis beskrivelse om, hvordan det er præcis at være dig lige nu?

Nogle skoler tilbyder forskellige tiltag, hvis man er ”bagud”. Det kan fx være ekstra hjælp til forskellige fag. Det kan også være, at din skole tilbyder udvidet lektiehjælp? Nogle skoler tilbyder også særlig hjælp til elever med dansk som andetsprog. Det er vigtigt, at du får al den støtte, du overhovedet kan, især hvis det er lidt svært at få hjælp derhjemme. Derfor er det vigtigt at lærerne ved, hvordan du går og har det.

Hvis du måske har en sød klassekammerat, der har lidt lettere ved fx matematik, kan du også overveje at spørge, om I måske skal lave en særlig matematik-cafe, hvor I fx mødes én gang om ugen og laver matematik? De fleste mennesker kan faktisk rigtig godt lide at hjælpe andre, der har svært ved noget, som de selv er gode til. Det er jo noget af et kompliment at få – og det er rart at hjælpe andre. Måske du kan hjælpe i et af de andre fag? Vi er jo alle forskellige, nogle er gode til et fag og andre til et andet.

Når jeg læser dit brev, kan jeg forstå, at det også er lidt svært at leve op til dine egne og dine forældres forventninger, fordi du så gerne vil gøre dine forældre stolte. Men husk, at dine forældre har al mulig grund til at være stolte af dig! Det handler ikke om, hvordan man klarer sig i fx en matematikprøve, men derimod om, at man gør sit bedste. I Danmark findes der så mange uddannelser – og alle uddannelser er vigtige. Derfor kan man ikke dele uddannelser op i gode og dårlige, men derimod tale om, at det er vigtigt, at man får en uddannelse, så man senere i livet har nogle gode forudsætninger for at få et godt liv.

Et godt liv er mange ting. Det handler først og fremmest om at være glad – og det er ikke dine forældre eller andre, der ved, hvad der kan gøre dig glad. Det er derimod noget, som du selv skal bruge tid på at finde ud af. Måske er det slet ikke en længere videregående uddannelse, der gør dig glad, men måske noget helt andet? Derfor er det vigtigt, at du taler med dine forældre om det.

Hvis det er lidt svært at tale om, kan du også starte med at tale med din lærer om det – og så kan det jo være noget, som I alle kan tale om til en skole-hjem-samtale. For det er vigtigt, at dine forældre forstår, at et godt liv ikke kun handler om uddannelse, men derimod om at have det godt på mange forskellige områder. Det er i hvert fald noget, du kan overveje..

Hvis du har lyst til det, er du meget velkommen til at ringe eller skrive til BørneTelefonen igen på 116111. Det kan også være, at du måske har lyst til at vide mere om andre etniske børn og unge? Hvis du er nysgerrig, kan du kigge nærmere på:

http://www.etniskung.dk/For-unge/

. Her kan du finde råd og vejledning fra professionelle voksne, der er vant til at rådgive etniske børn og unge, der har nogle af de samme tanker og udfordringer, som du har.

Du skal vide, at jeg synes, det er rigtig modigt, at du har skrevet herind.. og jeg håber, at mit svar har givet dig troen på, at tingene godt kan blive anderledes, hvis du bruger det "mod", som du også brugte, da du sendte dit brev til brevkassen..

De allerbedste hilsner

BørneTelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.