Brev
Lejerskole
Hej BB!
Jeg har et problem. Jeg er 12 år og går i 5. (Gik et år om i børnehaven). Alle de lejerskoler jeg har været på har jeg fådet hjemve.
Og hvis jeg har overnattet der har jeg gradet aå meget så jeg faldt i søvn.
Ved ikke hvad jeg skal gøre!
Hygge,
Anonym person.
Dreng, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej seje dig på 12 år!
Hjemve er aldrig sjovt. Jeg kan sagtens forstå, at du bliver ked af det. Det er mere normalt, end man skulle tro. Jeg tror, at det er en følelse, vi alle må kæmpe med - også voksne.
Måske skal du snart skal på lejerskole igen, siden du skriver. Det lader til, at det rumler lidt i maven. Måske kan vi få vendt den rumlen til sommerfugle? Her er nogle råd til, hvad du kan prøve, så din hjemve ikke kommer til at bestemme over dig:
1. Tal med dine forældre, inden du tager afsted
Tal med dine forældre om, hvordan du har det. I har sikkert talt om det før, men det er vigtigt, at du kommer ud med dine følelser.
2. Tag noget af dit “hjem” med på lejeren
Det kan hjælpe at have noget med hjemmefra. Jeg kender mange voksne, som stadig har en bamse, som de tager med ud at rejse, da det gør dem tryg! Tag en bamse eller en pude med på lejeren - så går det måske bedre.
3. Tal med en god ven eller en voksen på lejeren
Tal om dine følelser. Det er helt normalt at have hjemve, og nogen gange kan det hjælpe at fortælle en anden, hvordan man har det og hvad man savner.
4. Hvis tankerne ikke vil give slip
Ihh, det kan være så irriterende ikke at kunne tænke på andet, end det man savner! Prøv at lave noget, som får tankerne på noget andet. Spil et spil Ludo, løb en kort tur, tegn en tegning. Bare lav noget andet, så du tænker på noget andet.
5. Prøv Jokes!
Det lyder måske dumt, men det er virkeligt svært at være ked af det, når man griner og smiler. Tag en bog med vittigheder med på lejeren og læs op fra den, inden du skal sove. Du kan også skrive nogle ned fra nettet. Måske kan du også give dine klassekammerater et godt grin!
6. Du kan øve dig på at være hjemme fra
Start med at sove hos en ven eller noget familie i én nat! Og så prøv et sted, som er lidt sværere. Langsomt vender du dig til at være hjemmefra, og efter nogle gange skal det nok blive bedre.
Jeg håber, at du har mod på at give nogle af de ovenstående ‘fif’ et forsøg. Det skal nok blive bedre med tiden. Hvis det brænder helt på, så ring til BørneTelefonen hvor vores rådgivere gerne vil lytte til, hvordan du har det. Måske har de endda nogle flere gode råd.
Mange kærlige hilsner,
BørneTelefonen