INGEN MOTIVATION

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 12 år

Mange tak for dit brev - det er dejligt at læse om den passion du har for fodbold og det er tydeligt, at det er en stor del af dit liv.

At blive en dygtig fodspiller kræver at man er målrettet, træner og naturligvis også har de egenskaber, der skal til. Det tager tid - tid fra familien, skolen og vennerne.

Jeg tror, at det handler om at finde en balance - en balance hvor der er plads til at udvikle sine talenter samtidig med at finde plads til familie, skole og venner. Det hele hænger sammen og er afgørende for ens trivsel og udvikling.

Nogle gange kan man have brug for hjælp til at finde den rette balance - også selv om man måske umiddelbart ikke tænker, at man har brug for hjælp. Lige nu lyder det som om at fodbold fylder det meste af dit liv og du er motiveret og engageret - og det skal du naturligvis holde fast i, for det er drivkraften der er med til at holde dig i gang og fokuseret.

Dog skal du være opmærksom på ikke at glemme fokus andre steder - og måske er det det, som din far prøver at sige. Måske ønsker han, at du også kan deltage i andre sociale sammenhænge, for eksempel familielivet, skolen og med vennerne.

Derfor tænker jeg, at det ville være rigtig godt, hvis du kunne tage en snak med din far. For hvad er det lige præcis han mener, når han siger, at der er lidt for meget fodbold og at du burde være mere sammen med din familie? Måske ønsker han at tilbringe mere tid sammen med dig…det bliver du nødt til at finde ud af.

Måske kunne det være hjælpsomt for jer begge to, at lave et skema som viser, hvornår du træner og hvornår han tænker, at der skal være familietid. På den måde får I begge et overblik og måske vil det være sådan, at I begge to bliver nødt til at give jer lidt i forhold til nogle ting, mens det andre gange bare vil gå op i en højere enhed.

Jeg tror, at de bedste resultater opnås når man har fokus på helheden; at man kan være målrettet og fokuseret samtidig med at der er plads til venner, familie og kærlighed. Batterierne skal jo også lades op engang imellem og det kunne jo være, at det var sammen med for eksempel familien.

Jeg ønsker dig mange gode timer på fodboldbanen OG sammen med din familie!

Kærlige hilsen

BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.