Jeg er 12 år og jeg har det svært der hjemme

Hej jeg er en dreng på 12 år og når jeg kommer hjem fra skole til mine forældre er det første jeg møder op til er at de banner af mig og skælder mig ud jeg føler ikke jeg kan gøre noget rigtigt og jeg er ked af det hele tiden uanset hvad jeg gør så bliver de sure og jeg bliver meget bange for dem og jeg har nærmest ikke lyst til at være hjemme

Dreng, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 12-årige

Hvor er det godt, du skriver til BørneTelefonen, når du har det sådan. Det lyder ikke rart at have det sådan, som du beskriver.

Børn har ret til at være trygge derhjemme, og det lyder ikke som om, at du er tryg derhjemme lige nu. Derfor har du ret til at nogen hjælpe dig og din familie, så I kan få det bedre.

Du fortæller, at dine forældre skælder dig ud, lige meget hvad du gør. Og det gør dig bange og ked af det.

Hvis man får mange skældud derhjemme, kan man godt komme til at føle, at det er ens egen skyld. Men det er ikke ens egen skyld. Forældre skal ikke skælde så meget ud, at deres børn bliver bange for dem. Så er det forældrene, der gør noget forkert.

Måske siger dine forældre, at de skælder dig ud fordi du gjorde noget eller fordi de opdrager på dig. Eller at de gerne må skælde dig ud, fordi de er dine forældre. Men voksne ved inderst inde godt, at de ikke skal skælde ud, så deres børn bliver bange for dem.

Det er ikke godt at blive ved med at få skældud. Så kan det ende med, at det påvirker ens selvværd og væremåde på en rigtig dårlig måde. Derfor skal det stoppes, så du kan være tryg, få omsorg og blive behandlet med respekt. Det har du ret til.

Heldigvis har du skrevet dit brev til BørneTelefonen. For her på BørneTelefonen kan vi hjælpe dig, når du ikke har det godt derhjemme.

En måde du kan få hjælp på, er ved at få hjælp af en Bisidder fra Børns Vilkår.

En bisidder fra BørneTelefonen er en voksen, der kan hjælpe dig med at få den hjælp, du har brug for. De kan for eksempel gå med dig til møder i kommunen eller Familieretshuset, når du skal fortælle om, hvordan du har det.

Bisidderen kan gå med dig for at støtte dig og hjælpe dig med at få sagt de ting, som du synes er vigtige.

En bisidder kender også meget til børns rettigheder og kan derfor også fortælle dig om de rettigheder, du har.

Vores bisiddere har hjulpet rigtig mange børn og unge, der har haft det svært, med at få den hjælp de har brug for. Hvis du gerne vil høre mere om, hvordan en bisidder kan hjælpe dig, så kan du ringe til BørneTelefonen på 116111.

Hvis du føler dig klar til at få en bisidder, kan du ringe til direkte Bisidningen på tlf. 35555559 og taste 2 for Bisidning.

Du kan også læse mere her: Bisidder fra BørneTelefonen. Eller se en video om det her: har du brug for hjælp? Få en bisidder hos Børns Vilkår.

Du kan også fortælle en voksen du kender om, hvordan du har det derhjemme. For eksempel din lærer eller nogle af dine venners forældre. Det er godt, når der er en voksen, der ved, hvordan man har det.

Hvis du har brug for at snakke lidt mere med nogen om, hvordan du har det, før du beder om hjælp, synes jeg, du skal ringe til BørneTelefonen på 116111. Her kan du se, hvad der sker, når man ringer til BørneTelefonen.

Mange tak for dit brev. Det var godt tænkt af dig at skrive dit brev. Tit kan det være svært at fortælle om, at man ikke har det godt derhjemme. Jeg synes, det var sejt af dig at fortælle om i dit brev,

Jeg håber, at du i mit svar kan se, at der er flere måder at få hjælp på, hvis du gerne vil have det. Du kan få hjælp af en Bisidder, eller tale med en voksen du kender – fx din lærer. Du kan også ringe til BørneTelefonen på 116111.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.