Brev
bliver sparket meget
altså der er en fra min klasse der bliver ved med at sparke mig rigtig hårdt så jeg får store blå mærker dette har stået på i over et halvt år jeg har snakket med min lærer og mine forældre og min lærer har så snakket med vedkommende men intet blev forandret (ved godt det ikke er det største problem men det er alligevel pisse irriterende hvad skal jeg gøre?)
Dreng, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 12
Hvor er det godt, at du har snakket med dine forældre, og din lærer om det. Du har sagt højt, at du har et problem, du vil have hjælp til.
Det er da et stort problem at blive sparket rigtig hårdt, det er også ulovligt. Du fortæller ikke hvorfor han sparker dig. Gør han det uden nogen grund? Det får jeg indtryk af, når jeg læser dit brev.
Det lyder som grov mobning, når han sparker dig, så du får store blå mærker. Det er vold. Din lærer har pligt til at hjælpe dig med at få det stoppet.
Jeg vil råde dig til at snakke med din lærer igen, og fortæl ham at det ikke har hjulpet at snakke med drengen.
Jeg tænker faktisk også det er en god ide, at drengens forældre bliver klar over, hvordan han behandler dig. Måske du oven i købet har billeder af dine blå mærker, som du kunne vise? Kan dine forældre mon kan tage kontakt til hans forældre?
Ville du kunne snakke med din lærer igen, og fortælle at han stadig sparker dig, og at du ønsker hjælp til at få det stoppet? Og hjælp til at kontakte hans forældre?
Jeg tror på, at du kan – du har nemlig allerede gjort det 1 gang. Du kan også vise dit brev til mig – og mit svar. Måske føles det lettere for dig.
Hvis det ikke hjælper, at din lærer taler med drengen og hans forældre, har du den mulighed at kontakte din skoles leder, som så skal træde til og hjælpe. Det kan dine forældre hjælpe dig med, lederens mail adr. kan som oftest findes på skolens hjemmeside, eller på forældre intra.
Jeg tænker på om du mon har snakket med drengen? Og spurgt ham hvorfor han sparker dig? Har du bedt ham stoppe med at sparke? Er han også sådan over for andre?
Det er bedst, hvis du højt kan sige ‘stop’ til drengen og ikke dukker din nakke. På den måde bliver det tydeligt for drengen, at han skal stoppe.
Når du siger fra, så prøv tale med rolig stemme til ham: ”Du skal stoppe med at sparke mig!” Kig på ham og gentag, når det er nødvendigt. Spørg ham om, hvorfor han sparker dig: ”Hvorfor bliver du ved med at sparke mig, når du ved jeg ikke vil have det?”
Det kan være svært at finde modet til det. Men han skal stoppe, så jeg håber, du under alle omstændigheder har mod på at snakke med din lærer og forældre igen.
Kærlig hilsen BørneTelefonen