Brev
Lærer
Hej jeg er en pige, som igennem min skole tid har haft et anstrengt forhold, til lærerne på min skole (ikke så meget når de er i klassen men at tale med dem) fx. Så synes jeg overhovedet ikke om elevsamtaler og siger bare det går godt, for at få det overstået, selvom jeg nok ikke går så godt som jeg altid har sagt.
I første til tredje klasse havde jeg en lærer, som hele tiden tog mig ud på gangen og spurgte om jeg var okay ? Jeg svarede selfølgelig bare ja hver gang. (Det var vores klasse lærer)
Også i 4-6 klasse fik jeg så nye lærer og nogle af dem var fine nok men der var den her lærer som jeg havde set i 3 klasse og hun opførte sig bare mærkeligt, og jeg kunne slet ikke have hende. I 6 klasse havde jeg ondt i maven vær mandag fordi jeg viste at jeg skulle have hende om tirsdagen. (Det var vores engelsk lærer)
Og nu går jeg i 7 klasse og havde endelig et okay forhold til mine nye lærer. (Klasselærer) i starten men hvor mere vi har dem så bliver jeg mere “utryg” ved dem. Fx. Fordi der har været noget på skolen/Snapchat lige nu og så havde jeg ikke været i skole i går. Så kom min lære hen og sagde dagen efter (i dag) at hun gerne ville snakke med mig når timen var slut. Og jeg rystede bare hele timen og ventede endelig bare på hun prikkede mig på skulderen. Men det blev endelig bare tid og mine hænder rystede sygt meget og jeg ventede endelig bare på hun sagde jeg måtte gå.
Men inde i det der rum spurgte hun mig om jeg var okay efter det der også fordi jeg ikke kom i skole dagen inden pga det, og så spurgte hun mig også om jeg var bange siden mine hænder rystede, hvor jeg bare svarede at det var en vane fordi jeg ikke ville fortælle at det endelig var fordi jeg var “utryg” ved at tale/være sammen med hende.
Tror i jeg kan gøre noget for at ligge fortiden bag og ikke være så “utryg” ved lærer ?
Undskyld for langt brev 🙂
Hilsen fra en utryg pige.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære utrygge, men også modige pige
Dit fine brev slutter med at du spørger, om vi her på BørneTelefonen tror på at du kan ligge din fortid bag dig, så du ikke længere skal være så “utryg” ved dine lærer? Allerførst vil jeg sige tak for dit brev, som jeg synes er meget modigt af dig at skrive. Og “Ja”, du kan ligge din fortid bag dig, og gå en fremtid i møde, hvor du er mindre utryg ved dine lærer. Det hele handler om, at du sætter dig for at finde ud af, hvad din utryghed kommer af?
Jeg har læst dit brev flere gange, og jeg kan ikke rigtig se (ud af dét du skriver) hvorfra din usikkerhed omkring dine lærere kommer fra.
Kunne du prøve at tænke dig ind til, hvad det er omkring dine lærere, du er bange for. Stammer det hele fra en episode, da du var lille? Er det mon tanken om at få skæld ud og blive irettesat, som bekymrer dig? Har du det mon sådan med alle voksne omkring dig?
Ikke alle kan jo tale godt og trygt med de voksne. Det kan være fordi, man måske ikke taler særligt godt eller særligt meget til hinanden derhjemme. Og når man gør, kommer samtalen måske ret let til at handle om skyld og skam. På den måde kan man blive utryg ved voksne i skolen, der gerne vil ‘have en snak’. Men jeg ved jo slet ikke, om det er sådan for dig?
Jeg ved som sagt ikke, hvordan du har det med dine forældre. Har du talt med din far eller mor om det, som du skriver her? Hvis du ellers har det fint med dine forældre, kunne de måske hjælpe dig med at skabe en bedre kontakt til lærerne på din skole.
Det kunne de gøre ved at holde et lille møde sammen med læreren (og måske dig) for at finde ud af, på hvilken måde ‘snakke’ og samtaler på skolen virker bedst for dig? Måske har læreren brug for at få at vide, at du sidder og er nervøs hele timen, hvis du kort før timens start får at vide, at du skal tale med læreren efter timens afslutning.
Jeg synes ikke, at den utryghed du har omkring dine lærer i skolen, er en ting du skal gå rundt alene med. For det lyder alt for hårdt og må føles totalt opslidende for dig.
En anden mulighed kunne være  at gå til din sundhedsplejerske. Ham eller hende vil du også altid kunne tage en snak med – hvis det altså føles muligt for dig. For det vil måske også være svært for dig at tale med sundhedsplejersken, hvis du har svært ved at tale med voksne på skolen?
Jeg forestiller mig, at du måske tænker på en lærer i skolen, som en person, der stiller krav til dig. At du tænker, at vedkommende kan blive skuffet eller vred, hvis du ikke lever op til hans eller hendes forventninger. F.eks. ved episoden omkring snapchat. Er du  mon bange for at din lærer på en eller anden måde bliver sur eller skuffet over dig?- og du bliver nervøs over tanken om konfrontationen?
Måske er det muligt for dig at øve dig på at ‘se’ forholdet mellem dig og dine lærer bliver på en lidt ny måde. Dig og dine lærer i skolen er selvfølgelig et lærer og elev forhold, men vigtigst af alt er, I også samarbejdspartnere.
Det er vigtigt for din lærer at vide, hvordan du som elev egentlig har det, for at dine lærer kan give dig den støtte, som du har brug for. Lidt ligesom når man går til lægen, hvor man forsøger at give lægen så mange informationer som muligt. For hvis man gik til lægen og sagde “gæt, hvor jeg har ondt“, uden at dele mere information til ham, så ville lægen have svært ved at se og forstå helheden. Sådan er det også med dine lærer. De har brug for at få lidt informationer fra dig, for at forstå helheden. Så de bedre kan forstå, hvorfor du gør, som du gør, og siger som du siger og tænker som du gør.  Dig og dine lærer samarbejder på den måde om, at du har det godt.
Jeg håber, at mit svar til dig, gav dig lidt at tænke over. For jeg tror, at løsningen omkring din utryghed et langt stykke hen af vejen, kunne ligge i din måde at tænke omkring dine lærer. Jeg synes også, at du skulle tale med dine forældre, sundhedsplejerske eller måske en venindes mor om dine tanker. Eller måske en ven. For hver gang man siger sine tanker højt, bearbejder man den en lille smule, og hver gang ser man en lille smule ændret på tingene i forhold til det, som man allerførst følte.
Pøj pøj med det hele, og skriv gerne til os igen, hvis du vil spørge om mere.
Bedste Hilsner BørneTelefonen.