Brev
Kommer det igen??!
Hej jeg er en pige på 12
Jeg ved ik helt hvordan jeg skal forklare det men jeg har haft det svært i skolen med meget frustration. Fx hvis jeg ik lige kunne svare på et sprøgsmål eller min computer ik virkede og såden. Det er blevet meget bedre men Min dansk lære døde i 2.klasse Pga sygdom.
Vi så senere haft 5 nye dansk lære. Hvor jeg så begyndte og lære at det var ok og ikke kunne forstå det. Det skal lige siges at det ik var min afdøde dansk lære der gjorde så jeg blev frustreret. Men nu hvor vi er på den 6 dansk lære er det der negativitet kommet lidt igen. Og jeg er også bange for at jeg kommer ned i det sorte hul som jeg har været i.
Jeg har været ked af det og bare ville gå hjem eller bare kigge ned i bordet. Jeg tør ikke og lave et godt forhold til min nye dansk lære fordi de andre. Var der kun 3-7 måneder. Jeg ved ik om det bare er fordi jeg lige skal hende og kende eller noget.
Håber i kan hjælpe
Hilsen pigen på 12
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Hvor er det både modigt og stærkt, at du fortæller mig din historie. Det lyder slet ikke let, at der har været så meget udskiftning i dine dansklærere.
6 dansklærere, der kun har været i klassen i 3-7 måneder – det lyder som mange på meget kort tid.
Lige nu er din følelse af frustration kommet tilbage – følelsen har været der før, og du kender den. Det er så sejt, du reagerer nu. Inden du kommer ned i det sorte hul. Det fortæller mig, at du er en tænksom pige, der gerne vil have det godt.
Jeg synes, du er virkelig god til at tænke over, hvordan det kan være, at frustrationen er kommet tilbage.
Jeg tror, du kan have helt ret i, at det kan være svært med udskiftning af lærere. Jeg har talt med mange andre børn om lærerskift.
Jeg ved fra de børn, at det kan føles utrygt i en klasse, hvis lærerne bliver skiftet ud hele tiden. Det er ret naturligt, at man som elever i klassen kan føle sig fravalgt af de voksne – selvom det ikke er sådan.
Man kan føle, at de voksne ikke er særligt gode til at passe på børnene i klassen. Jeg synes også, det er ærgerligt, at skolen har måttet udskifte så mange lærere. Det er slet ikke okay. Skolen skal nemlig sørge for, at I elever har det godt.
Lige nu er du bange for, at din nye dansklærer også kommer til at stoppe. Det kan jeg godt forstå. Og netop fordi den svære tanke fylder indeni dig, er det vigtigt, du får sagt den højt – tror jeg.
Nu ved jeg ikke, om du har talt med dine forældre om det hele? Jeg spørger, fordi forældre nogle gange godt kan være gode at snakke med.
Hvis du ikke har talt med dine forældre, kunne du måske prøve at starte med at sige til dem: ”Jeg har det ikke så godt. Jeg synes, det er hårdt, vi skifter lærer så meget. Jeg har det ikke godt med at knytte mig til den nye lærer.”
Så kan dine forældre måske hjælpe dig lidt videre, så I kan få en god snak, og de kan støtte dig i at få et godt forhold til din nye lærer. Nogle gange er det også bare rart at få sagt det højt – for så er det som om, at de svære tanker indeni får mindre magt.
Jeg tænker også på, om du kunne have mod på at tale med din nye lærer om det?
Du behøver ikke tale direkte. Du kan skrive en besked på Aula, hvor der står:
”Hej, måske du ved, vi har haft mange lærere. Det har været hårdt, og det kan være svært for os i klassen at knytte os. Vi bliver bange for at miste dig. Måske vi kan tale om det i klassen, uden nogen ved, det er mig, der har skrevet?”
Så kan din lærer nemlig tale med jer helt åbent om, at I har haft mange lærere. Jeg tror slet ikke, du er den eneste, som har det svært med lærerskiftene. Det er nemlig super hårdt. Mon I har talt om det sammen i klassen i fx et frikvarter?
Ellers kan du også sige til nogle klassekammerater en dag: ”Ej, jeg synes, vi har haft mange forskellige lærer. Det kan godt være lidt hårdt.” Så kan det være, de andre gerne vil tale om det.
Det giver så god mening for mig, at du har det svært lige nu. Det er så sejt, at du lytter til dig selv!
Jeg håber, at et af mine forslag kunne være noget, du har lyst til at gå videre med. Jeg tror på, det kan hjælpe at snakke om det og sige det højt.
Dine følelser er bare SÅ okay, og det er helt naturligt, du har det svært i skolen, fordi I skifter lærere.
Har du brug for at snakke lidt mere om det, så kan du ringe til os på 116111. Vi vil rigtig gerne hjælpe med at finde andre muligheder eller øve med dig i at sige det højt.
Jeg sender dig et kærligt kram og alle mine bedste tanker
BørneTelefonen