Brev
Karakterer
Hej
Jeg går i 8. klasse, og jeg er ret god til skolearbejdet.
Men som en af de få i klassen, ved jeg ikke hvad jeg skal efter 9. klasse.
Jeg vil ikke på efterskole eller i 10.
Det skal siges at vi i min klasse har et stærkt sammenhold, så der er ikke nogen, der siger noget til, at jeg ikke ved det, men nogle undrer sig.
De forstår ikke, at jeg ikke bare tager på gymnasiet eller handelsskolen, og får en eller anden høj uddannelse.
Problemet er, at jeg ikke gider den der høje uddannelse.
Jeg vil gerne enten være rumdesigner, manuskriptforfatter, filminstruktør eller forfatter. Lidt forskellige bud, men alle kreative uddannelser. Men ingen af dem kræver andet end bestået eksamen når det handler om karakterer, kun en optagelsesprøver.
Forfatter er ikke engang en rigtig uddannelse.
Er det dumt jeg ikke bruger mine karakterer.
Og hvad skal jeg gøre for at finde ud af hvad jeg skal efter skolen?
Vh en 8.klassespige
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige i 8. klasse
Tusind tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, at der er mange tanker om, hvad du skal efter 9. klasse. Jeg vil gerne prøve at give dig nogle ideer til, hvordan du kan blive mere klar på, hvad du kan gøre efter 9. klasse.
Allerførst vil jeg gerne sige til dig, at der er rigtig mange, der ikke ved, hvad de skal, når de går ud af 9. klasse. Du skriver, at du som en af de få i klassen ikke ved det, så ud fra dit brev forstår jeg, at der også er andre i din klasse, der ikke ved det. Det hjælper selvfølgelig ikke dig og din beslutning, men det kan være rart at vide, at man ikke er den eneste, der er i tvivl. Det kan komme til at virke meget massivt, hvis alle andre ved noget, som man ville ønske, man også selv havde styr på. Måske er det fordi, du tænker mere over det eller fordi, du er interesserede i andre ting end dine klassekammerater. I går i 8. klasse, så der er jo stadig noget tid, til I skal beslutte jer. Der kan jo også ske det, at nogle af dem der lige nu ved hvad de vil, bliver i tvivl senere hen og måske beslutter sig for noget andet. Det sker i hvert fald meget ofte.
Du fortæller, at nogle af dem fra din klasse ikke kan forstå, at du ikke går på gymnasiet eller handelsskolen. Måske siger de som de gør, fordi de ville ønske, at de også var ret gode til skolearbejdet og fik høje karakterer. Hvis man ikke selv er så god til det, så kan man få den tanke, at dem der er gode til skolearbejde har alle muligheder. Og så kan det virke ”uretfærdigt”, hvis du måske ikke vil bruge karakterne til at tage en høj uddannelse. Jeg bliver rigtig glad for at høre, at I har et godt sammenhold i klassen, og jeg håber, at det kan være med til, at du ikke føler dig presset, selv om de siger, som de gør.
Du spørger, om det er dumt, at du ikke bruger dine karakterer. Jeg forstår spørgsmålet sådan, at du tænker, det kan være dumt, at du ikke bruger karakterne til at komme i  gymnasiet eller handelsskolen, når du nu har muligheden for det. Jeg håber, det også er sådan spørgsmålet var ment? Jeg har kæmpe respekt for, at du tænker på, hvad du har lyst til, og ikke bare følger med og gør det, som andre synes, du skal. Jeg tænker, at det er din lyst og interesse der skal gøre, at du bliver glad for de valg, du tager og ikke dine karakterer. Jeg tænker, at det ikke kun handler om, at du bruger dine karakterer til at komme videre i et andet skolesystem. Dine karakterer kan du jo også bruge til, at de fortæller dig, at du er dygtig, og det kan være med til at give dig en god tillid til dig selv. Tilliden til dig selv bruger du jo, lige gyldig hvad du vælger at gøre efter 9. klasse. Min pointe er, at du altid vil bruge dine karakterer til noget, også selv om du ikke bruger dem til at afgøre, hvad du skal efter 9. klasse. Måske kan det hjælpe dig, hvis du tænker på dine karakterer og dine evner på den måde?
Du spørger, hvad du skal gøre for at finde ud af, hvad du skal efter 9. klasse. Jeg bliver nysgerrig efter, om din klasse har fået det, der hedder uddannelsesvejledning? En uddannelsesvejleder taler med jer hver især, om jeres tanker om, hvad I skal efter folkeskolen. Hvis man som du også har nogle ideer til, hvad man gerne vil arbejde med, så kan man selvfølgelig også snakke om det. Uddannelsesvejlederen kan hjælpe dig med at finde ud af, hvad der vil være godt for dig at gå i gang med efter 9. klasse, når du har de drømme, som du har.  Skolen har sikkert en plan for, hvornår I kommer til at tale med en uddannelsesvejleder, og du kan altid bede om at få en ekstra samtale, hvis du har brug for det. Hvis I ikke har talt med uddannelsesvejlederen, kan du prøve at spørge din klasselærer, hvornår I skal det. Hvis I allerede har gjort det, så kan du kontakte uddannelsesvejlederen og bede om en samtale mere. Det er der flere, der gør. Det er helt naturligt, at der kører mange tanker rundt i hovedet, og det kan være godt at få drøftet med uddannelsesvejlederen.
Selvom du skriver, at du ikke vil på efterskole, så er der mange af dem som underviser i kreative fag og kunne være en mulighed for at afprøve og udvikle dig indenfor dine interesser? Det kan også være, at du kan dyrke dine interesser samtidig med 8. og 9. klasse, ved at finde kurser eller andre former for undervisning i de kreative ting, der interesserer dig - fx i ungdomsskolen, højskole eller ringe til en af de steder, der uddanner forfattere. Der er fx en masteruddannelse i børnelitteratur og eller er www.ug.dk  (uddannelsesguiden) et godt sted at få mere viden.
Jeg håber, at du kan bruge de svar jeg har givet dig. Og jeg håber, at du vil få nogle gode snakke med din uddannelsesvejleder om din fremtid. Det er så sejt, at du har drømme og ønsker - hold fast i det.
De bedste hilsner fra BørneTelefonen