Brev
karakter
hej, jeg er 17 år, og går på 1.g HTX
Da jeg begyndte på gymnasiet, lovede jeg mig selv at jeg vil tage mig sammen, men det har jeg slet ikke gjort. jeg har en meget høj fravær, og lige i dag fik vi vores karakter. Mine karakter er gået virkelig meget ned, i de fag vi har afsluttet i år er jeg ok tilfreds, men i fag jeg afslutter næste år, er jeg virkelig IKKE tilfreds. Jeg fik -3 i fysik, så jeg bestod ikke engang. Jeg har altid været den meget stille pige, og selvom jeg har udviklet mig en del, kan jeg aldrig fjerne det helt, jeg er stadig meget stille, og det ved jeg vil have konsekvenser på mine karakter. Også det med at jeg ikke møder op i skole, er fordi jeg ikke har venner min klasse, når vi laver gruppearbejde er der andre der skal sige “ej er der lige nogen der kan tage hende med i gruppen” og jeg vil heller ik møde op de dage jeg ved vi laver gruppearbejde. Jeg bruger spisepauserne på at sidde på toilettet. Og jeg ved at det er min egen skyld det hele. Jeg kan virke kold, og mange kan tro jeg ikke gider være venner, hvor det slet ikke er sådan i virkeligheden. Hvis vi går tilbage til karakterne, er det det som påvirker mig mest, jeg kan ikke engang sove om natten fordi jeg hele tiden tænker på det, jeg føler næsten en skyldfølelse over for mine forældre, de forventer noget af mig, jeg kan ikke vise dem alle min 02,er og -3 når de har gjort så meget for mig.
Jeg har intet problem med at være alene, da jeg har gode venner uden for klasse, og en god familie, derfor har jeg aldrig følt det har påvirket mig psykisk, men når det går ud over mine skolegang, og kartakter bliver jeg virkelig sur på mig selv. Selvom jeg ikke forventer at jeg blive læge, eller noget andet med mega højt snit, så vil jeg stadig have et godt job.
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 17 årige pige
Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, at du har brug for at dele disse ting med andre. Jeg vil starte nederst i dit brev, hvor du skriver, at du har en god familie og gode venner udenfor skolen. Det er en stor og vigtig ting at have som ballast for det der lige nu er en udfordring for dig.
Jeg hæfter mig dernæst ved, at du bruger ordet skyld i forbindelse med dit engagement i gruppearbejde og overfor dine forældre. Det er ikke et spørgsmål om skyld, men handler om hvordan du er som menneske. Jeg fornemmer, at der bag den stille pige  i virkeligheden gemmer sig en med stor personlig styrke. I stedet for at du finde de negative ting omkring dig selv kan det være en rigtig god idé, at du fremhæver alle de ting du kan. Du skriver f.eks. at du er ok tilfreds med karaktererne for dette år. Det er positivt! De karakterer du er utilfreds med har du en chance for at sætte ekstra fokus på næste år. Det første år efter man har forladt folkeskolen og starter på ny retning mht. uddannelse kræver megen energi, fordi man skal lære nye “forrretningsgange” og nye mennesker at kende. Det vil de fleste opleve.
Det er vigtigt, at du ikke går med alt dette for dig selv. Har du mod på at tale med din studievejleder om, hvordan du har det? Han/hun har mulighed for at give gode råd om, hvordan du kan angribe dit studie med din tilgang til undervisningen. Nogle steder har man også en psykolog tilknyttet, der kan hjælpe jer, der er usikre på jeres nye situation. Det har man fordi mange oplever at have lignende tanker om bl.a. karakterer og skolegang i netop gymnasieårene.
Styrken du har i dig kan du måske have glæde af at bruge til at tale med dine forældre om, hvordan du har det. Forældre vil som regel gøre alt hvad de kan for at hjælpe, men de skal kende til problemet for at få muligheden. Hvad tænker du om det? Du kan evt. vise dem dit brev og mit svar, hvis du synes det er nemmere end at starte em samtale med dem fra bunden.
Jeg håber, du kan bruge svaret ellers er du velkommen til at skrive igen på 116 111. Vi vil altid gerne hjælpe.
Kærlig hilsen
Børnetelefonen