Brev

Jeg tror min lære kan lide mig

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 17 år

Mange tak for dit fine og ærlige brev. Du skal vide, at jeg synes, det er utrolig modigt af dig at turde åbne op om, hvordan du har det. Så det er super sejt gået, at du har skrevet ind til os på BørneTelefonen. Jeg håber mit svar kan hjælpe dig videre.

Du oplever, at din lærer har et godt øje til dig. Du fortæller, at han kigger meget til din side, og at han insisterede på at bære dig over vandet et sted, hvor du sagtens selv kunne gå. Du oplever det som en flirt fra din lærers side og jeg får en fornemmelse af, at du oplever dine grænser overskredet. Har jeg mon ret i det?

Som du helt præcist skriver, er han din lærer, og det betyder, at du altid skal kunne have tillid til, at han vil dig det bedste. Du har vist ham stor tillid ved at fortælle om dine problemer, og du fortæller, at han også har indviet dig i nogle private ting. Det er der ikke noget galt i at gøre, hvis formålet er at hjælpe dig. Men du er i tvivl om han vil mere.

Jeg kan godt forstå, at du spekulerer og er i tvivl. Ingen kan kende din lærers intentioner og jeg kan derfor heller ikke vide om han vil mere. Når jeg læser dit brev, kan jeg også blive i tvivl.

Jeg tager din bekymring alvorligt, når jeg får tanken, at du måske har ret i din mavefornemmelse. På den anden side kan din lærers opførsel også være et udtryk for, at han oprigtigt vil dig det bedste og føler, at han er ved at opbygge en rigtig god relation til dig.

Jeg kan godt forstå, at du har brug for at vide, hvad der foregår. Jeg forestiller mig, at det må føles uoverskueligt og kompliceret, når du går med så meget tvivl. Som sagt: Jeg kan ikke give dig svaret – det kan ingen andre end ham.

Men der er forskellige ting du kan gøre, alt efter hvad der føles rigtig for dig.

Det først og fremmest vigtigt, at du ved, at du altid må sige fra. Det betyder, at du selv bestemmer, om du vil bæres eller ej. Du har også altid ret til at kigge væk, når han kigger på dig. Du behøver ikke gengælde smil og latter. Du må også altid afslå en samtale ved at sige, at du ikke har tid til at snakke. Du behøver ikke give en forklaring.

Det vil også sige, at du gerne må trække dig fra jeres relation, hvis du mærker, den ikke føles rar mere.

Du har altid ret til hjælp, hvis du føler dig bange eller står i en situation, hvor du føler dig utryg omkring ham. De andre lærere og ledelsen på skolen skal hjælpe dig, hvis du mærker, at hans opførsel fortsætter med at påvirke dig. Du er på skolen for at lære noget og være sammen med dine venner – det skal din lærer ikke stå i vejen for!

Jeg ved selvfølgelig ikke meget om, hvordan du har det derhjemme og om du netop har talt med læreren, om noget af dét. Det er vigtigt for mig at sige, at lige meget hvad du har fortalt, så skal det ikke afholde dig fra at bede dine forældre om hjælp, hvis du har brug for det.

Kan du tale med ham om det?

Det virker til, at du er ret glad for lærerens undervisning, og for at han hjalp dig, da du havde brug for det. Det får mig til at tænke på, at han også virker som en empatisk person, der er god at tale med. Derfor tænker jeg på, hvordan du ville have det med at sige det til ham direkte?

Ville det være en mulighed for dig? Jeg kan se, at I somme tider har samtaler bare jer to. Måske du kunne tale med ham om det næste gang i ses?

Du kan fortælle ham, at du mærker at han rigtig gerne vil være der for dig, men at det fylder for meget. Fortæl ham, hvad du har brug for og hvordan du ønsker at blive hjulpet, hvis du har brug for mere hjælp. Måske er det lige nu mest hjælpsomt, at han behandler dig som “almindelig” elev i klassen.

Det lyder lidt som om, du går meget alene med alle disse tanker, og så kan det være svært at vide, hvad der er normalt, og hvad man ikke skal finde sig i. Giv dig selv ro og tid til at mærke efter. Selvom du måske ikke vil få klarhed her og nu, er det vigtigste, at du passer på dig selv og mærker og markerer, hvor dine grænser går.

Derfor er det så fint at du skriver herind, fordi du kan mærke, at noget ikke er som det skal være. Det er et stort og vigtigt skridt at tage. Jeg synes du er enormt modig at have skrevet ind til os.

Du er velkommen til at skrive igen eller ringe ind til os på 166 111, hvis tvivlen fortsætter og du har brug for at tale om det. Vi sidder altid klar til at lytte.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

 

Måske du kender at nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst? Så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

 

Her på siden kan du få gode råd til at få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen eller læse andre børns breve.

Ring

Ring til bisidningen på nummer 35 55 55 56.

SMS

Send SMS til BørneTelefonen på nummer 116111.

Ring

Ring til BørneTelefonen på nummer 116111.

Chat
Chat
Gruppechat
Gruppechat