Kan ikke stole på nogen

Hej børnetelefonen. Jeg er en pige på 14 år, og jeg føler virkelig at jeg ikke kan stole på nogen mere. Mine venner har altid betydet meget, men efterhånden har jeg fundet ud af at min veninde har snakket dårligt om mig, og sagt noget der ikke er sandt. Mange gange hårer jeg hemmeligheder fra mange andre af mine veninder, men altså jeg forstår ikke hvorfor de fortæller mig dem, det har jeg jo ikke behov for. Jeg tænker bare at hvis de kan sige andres hemmelighed, kan de vel også finde på at sige mine. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, og jeg føler ikke jeg kan snakke med nogen om det fordi jeg ikke stoler på nogen mere:'((

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej kæreste pige.

Hvor kan jeg bare godt forstå at du ikke længere føler, at du kan stole på nogen, når nu dine veninder fortæller dig hemmeligheder om andre og også snakker dårligt om dig bag om din ryg. Du har selv en helt rigtig forståelse af hvordan at man er en god veninde. Når man er gode veninder, handler det nemlig om, at man kan fortælle hinanden en masse hemmeligheder og kan være sikker på, at hemmeligheder ikke bliver fortalt videre.

Det er vigtigt med gode venskaber og at have nogen, som man kan fortælle alt til. Jeg kan fornemme at du også selv har brug for mennesker omkring dig, som du kan stole på og dele alt med. Der er flere ting, som jeg synes at du kan gøre i din situation.

Den første ting du kan gøre, er at fortælle dine veninder, at I har brug for at ses alle sammen og snakke sammen. Du kan måske invitere dem hjem til dig, i kan tage på cafe eller gå en tur sammen. Her kan du så fortælle dine veninder at du oplever at I nogle gange snakker lidt dårligt om hinanden – og at du oplever at man fortæller hinandens hemmeligheder videre til andre i gruppen. Du kan fortælle at det gør dig ked af det, utryg (eller hvilket ord du synes beskriver dine følelser bedst). Og så kan du fortælle dem, at du ønsker at I skal kunne stole på hinanden 100 %, når det drejer sig om hemmeligheder. I kunne for eksempel også aftale at hvis man nu er sur på en anden eller har noget negativt at sige om en anden, at man så kun går hen til den person som det drejer sig om, og fortæller det til vedkommende og ikke til de andre. For på den måde får vedkommende også en mulighed for at ændre på de ting, som gør den anden utilfreds. Du kan jo se hvordan at dine veninder reagerer på denne snak. Hvis de er med på dine forslag, så må du jo se om venskabet derefter bliver forbedret.

Hvis dine veninder er afvisende under jeres snak eller fortsætter med at bagtale og fortælle hemmeligheder videre efter jeres snak – så er det op til dig selv, om du vil fortsætte med venskabet. Enten kan du acceptere at tingene måske nok ikke bliver anderledes/bedre og at du derfor må lade være med, at fortælle dem nogle hemmeligheder fremover. Så kan du for eksempel bruge din mor eller en dagbog eller andre/andet, hvor du kan få alle dine hemmeligheder fortalt eller skrevet ned.

Den anden ting som du kan gøre, er at sætte jeres venskab på pause. Du kan fortælle dine veninder, at du godt ved at de snakker dårligt om dig bag din ryg og fortæller dine hemmeligheder videre. Du kan fortælle dem at du derfor ikke ønsker at I skal være tætte veninder så længe det står på, fordi at det gør dig rigtig ked af det hver gang. Det kan virke hårdt, men det kan være en måde at passe på dig selv på. Beskytte dig lidt.

I kan selvfølgelig stadig hilse på hinanden og være flinke overfor hinanden, hvis I for eksempel ses på skolen eller andre steder. Bagefter kan du så søge nogle nye venskaber der måske bedre opfylder dine behov, som jeg fornemmer er bl.a. fortrolighed og loyalitet? Du kan for eksempel begynde at invitere nogle fra dine fritidsinteresser eller klasse/parallelklasse en tur i biografen eller lignende, så I lærer hinanden at kende. Til sidst kan du måske få øjnene op for en ny god veninde, du ellers ikke havde tænkt på.

Uanset hvad du selv tænker og beslutter dig for, så husk på dig selv. Livet er nemlig for kort til at man skal være venner med nogle, som gør en mere ked af det end glad. Venskaber skal gøre en glad og der er så mange søde unge mennesker i din fremtid, som du kan få gode venskaber med. Du vil måske nok møde nogle af dem – for eksempel til fester, på uddannelser eller arbejdspladser som du starter på og så videre.

Du lyder i hvert fald til selv at være en rigtig god veninde, som ved hvad et godt venskab handler om.
Så bliv ved med at vær’ dig selv.

Kærlige hilsner fra BørneTelefonen.

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.